Viden og Fakta om LGBT+

DCUM har udviklet et handlingsorienteret materiale - klar til at blive brugt i praksis. I materialet er der viden om LGBT+-området, opmærksomhedspunkter til det igangværende trivselsarbejde, råd til at håndtere mistrivsel, undervisningsforløb om mangfoldighed, og et værktøj til at skabe dialog i medarbejdergruppen om trivsel for LGBT+-elever.
Vi håber, at materialet kan være med til at klæde ledere, lærere og pædagogisk personale på til drøftelser og indsatser omkring et inkluderende undervisningsmiljø for alle elever.

Inspirationsmaterialet er delt i tre hæfter
Hæfterne kan bestilles i DCUMs materialeshop

Som supplement til de tre videnshæfter har vi udviklet et dialogværktøjet 'Ta’ en snak om LGBT+', som består af en række situationer og refleksionsspørgsmål vedrørende LGBT+-elever og børn af LGBT+-personer. Med dialogværktøjet kan skolens medarbejdergruppen drøfte og reflektere over egen praksis ift. at skabe et undervisningsmiljø, hvor alle føler sig trygge, anerkendt og inkluderet uanset køn, kønsudtryk, seksuel orientering og familiekonstellation.

Lad jeres elever udarbejde deres egen kampagne om respekt for mangfoldighed ift. køn, kønsudtryk og seksuel orientering. Eleverne udfylder plakater med budskaber for mangfoldighed og hænger dem op rundt omkring på skolen. Forløbet er målrettet elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser.
Materialet er udviklet på foranledning af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Børne- og Undervisningsministeriet og på baggrund af ”Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+-personer” fra 2018. I foråret 2021 blev inspirations- og vejledningsmateriale om fremme af tryghed og trivsel hos LGBT+-elever offentliggjort på emu.dk, hvilket dette materiale bygger videre på og supplerer.
Materialet er udarbejdet med hjælp fra repræsentanter fra både grundskolen og ungdomsuddannelser og i samarbejde med LGBT+ Danmark.


"Der bliver brugt skældsord, som er nedsættende over for personer, der tilhører LGBT+-miljøet, og det har en enorm stor effekt på trivslen. For der begynder man at føle sig forkert."