Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Praksisnært materiale

DCUM har udviklet et handlingsorienteret materiale - klar til at blive brugt i praksis. I materialet er der viden om LGBT+-området, opmærksomhedspunkter til det igangværende trivselsarbejde, råd til at håndtere mistrivsel, undervisningsforløb om mangfoldighed, og et værktøj til at skabe dialog i medarbejdergruppen om trivsel for LGBT+-elever.

Vi håber, at materialet kan være med til at klæde ledere, lærere og pædagogisk personale på til drøftelser og indsatser omkring et inkluderende undervisningsmiljø for alle elever.

3 X LGBT

Bestil materialet

Inspirationsmaterialet er delt i tre hæfter

  • Viden og fakta om LGBT+
  • Skab inkluderende undervisningsmiljøer - også for LGBT+-elever
  • Håndtering af mistrivsel blandt LGBT+-elever

Hæfterne kan bestilles i DCUMs materialeshop

Download materialet

Viden og Fakta om LGBT+

LGBT Viden Og Fakta Forside

Find materialet her

PDF, ~1 MB

Skab inkluderende undervisningsmiljøer

LGBT Skab Inkluderende Forside

Find materialet her

PDF, ~494 KB

Håndtering af mistrivsel blandt LGBT+-elever

LGBT Håndtering Forside

Find materialet her

PDF, ~722 KB

LGBT+

Dialogværktøj

Som supplement til de tre videnshæfter har vi udviklet et dialogværktøjet 'Ta’ en snak om LGBT+', som består af en række situationer og refleksionsspørgsmål vedrørende LGBT+-elever og børn af LGBT+-personer. Med dialogværktøjet kan skolens medarbejdergruppen drøfte og reflektere over egen praksis ift. at skabe et undervisningsmiljø, hvor alle føler sig trygge, anerkendt og inkluderet uanset køn, kønsudtryk, seksuel orientering og familiekonstellation.

Mere om inkluderende fællesskaber

Mg1401 Copy2

Elevernes egen mangfoldighedskampagne

Lad jeres elever udarbejde deres egen kampagne om respekt for mangfoldighed ift. køn, kønsudtryk og seksuel orientering. Eleverne udfylder plakater med budskaber for mangfoldighed og hænger dem op rundt omkring på skolen. Forløbet er målrettet elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser.

Hent lærervejledning her.

Hent skabelon til A3-plakaten her.

Med materialet vil vi gerne ...

  • Fremme åbenhed og respekt for mangfoldighed i grundskolen og på ungdomsuddannelser.
  • Udbrede og formidle viden om køn, kønsudtryk, seksuelle orienteringer og forskellige familiekonstellationer.
  • Understøtte grundskoler og ungdomsuddannelser i arbejdet med at sikre et inkluderende undervisningsmiljø, og fremme trivsel for LGBT+-elever og børn af LGBT+-personer 

Sådan kan materialet bruges

  • Læs materialet ”Viden og fakta om LGBT+” som det første, inden I arbejder videre med ét eller flere af materialerne. Se også videoen om udfordringer i praksis som en introduktion til emnet.
  • Herefter kan I læse de to materialer med gode råd til at sikre LGBT+-elevers trivsel i skolen og på ungdomsuddannelser.
  • For refleksion over egen praksis, kan I anvende dialogværktøjet ”Ta’ en snak om LGBT+" i personalegruppen til at drøfte, hvorledes I skaber et inkluderende undervisningsmiljø for alle. I medarbejdergruppen kan I se videoen med råd fra praksisrepræsentanter og LGBT+ Danmark.
  • Til sidst kan I sammen med eleverne udarbejde en mangfoldighedskampagne, hvor I drøfter køn, kønsudtryk og seksuel orientering og kommer på budskaber, som skal spredes til resten af skolen.

Baggrund for materialet

Materialet er udviklet på foranledning af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Børne- og Undervisningsministeriet og på baggrund af ”Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+-personer” fra 2018. I foråret 2021 blev inspirations- og vejledningsmateriale om fremme af tryghed og trivsel hos LGBT+-elever offentliggjort på emu.dk, hvilket dette materiale bygger videre på og supplerer.

Materialet er udarbejdet med hjælp fra repræsentanter fra både grundskolen og ungdomsuddannelser og i samarbejde med LGBT+ Danmark.

Video: Gode råd og beskrivelse af udfordringer

Hvad er LGBT+?

  • Bogstaverne i forkortelsen LGBT+ står for henholdsvis lesbisk, bøsse (gay), biseksuel, og transkønnet.
  • Herudover bruges også nogle gange den længere forkortelse LGBTQIA+, hvor Q står for queer, I for Interkønnet og A for aseksuel.
  • Når man bruger + efter bogstaverne, er det for at inkludere flere betegnelser for køn og seksuelle orienteringer, som ikke nødvendigvis hører under bogstaverne i forkortelsen.
"Der bliver brugt skældsord, som er nedsættende over for personer, der tilhører LGBT+-miljøet, og det har en enorm stor effekt på trivslen. For der begynder man at føle sig forkert."
Alma, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Se også ...