
Søren Skou
- skou@dcum.dk
- Telefon
- (+45) 72265416

Fællesskab, trivsel, indeklima, motivation, sikkerhed og inspirerende fysiske rammer. Et godt undervisningsmiljø er mange ting. Når skoler, ledelse og personale hver dag arbejder for et godt undervisningsmiljø, er det vigtigt at inddrage dem, det hele handler om: Eleverne!
Faktisk har elever ifølge undervisningsmiljøloven ret til at blive hørt i sager, som vedrører deres undervisningsmiljø, og de må i den sammenhæng vælge to undervisningsmiljørepræsentanter (UMR) pr. arbejdsmiljøgruppe. På samme måde som medarbejdere har ret til at have indflydelse på arbejdsmiljøet, skal UMR være med til at sikre elevernes perspektiv, når skolen arbejder med undervisningsmiljøet.

Jeg skal sikre, at alle elever bliver hørt, og at vi får skabt et undervisningsmiljø, der tilgodeser alle

I håndbogen 'Hvad siger eleverne?' finder man 8 værktøjer med tilhørende film om hvordan skolen kan inddrage elevernes viden og oplevelser i trivselsarbejde. Håndbogen indeholder både metoder som kan indsamle viden om elevernes oplevelser og meninger på både skole- og klasseniveau.
Håndbogen kan hentes på vierumr.dk's materialeside

Dansk Center for Undervisningsmiljø og Danske Skoleelever er gået sammen om at tilbyde en kommunal UMR-uddannelse, som klæder elever fra forskellige skoler i jeres kommune på til at arbejde med undervisningsmiljøet på skolerne.
I løbet af kursusdagen får eleverne viden om, hvad der kendetegner et godt undervisningsmiljø, og de præsenteres for konkrete værktøjer og metoder til at identificere og arbejde med udfordringer ved undervisningsmiljøet. Med andre ord: De klædes godt på til at varetage opgaven både overfor eleverne, ledelsen og de forskellige sikkerhedsråd, som de kommer til at indtræde i.

I perioden 2020 til 2024 har vi uddannet 1765 UMR-elever i 34 forskellige kommuner.
Vi er på alle kursusdage blevet mødt af åbne elever, der gerne vil engagere sig i skolen.
De brune farver på kortet illustrerer UMR-kommuner.