Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Fastholdelse af elever på EUD er kendt for at være et komplekst problem, som der ikke findes enkle løsninger på. Ét greb til at højne gennemførslen kan være, at understøtte elevernes motivation.

I projekt ”Lyst til Læring” har 200 undervisere fra 11 erhvervsskoler i samarbejde med DCUM udviklet og afprøvet en række konkrete indsatser og metoder til at fremme motivation og Lyst til Læring på GF1 og GF2. Underviserne har, som led i projektet, deltaget i en række inspirations- og udviklingsworkshops. Her har de omsat ’Selvbestemmelsesteorien’, som er en forskningsbaseret teori om motivation, til helt konkrete tiltag og aktiviteter, som kan integreres i den daglige undervisning.

Jeg fik gode oplysninger, der motiverede mig til at forsætte min uddannelse
EUD elev på Lyst Til Læring-workshop

Materialet består af

  • Viden om motivation
    En kort og konkret gennemgang af den nødvendige viden du har brug for, for at arbejde med materialerne fra Lyst til Læring: Om psykologiske behov og hvordan de er forbundet til forskellige typer motivation.

  • 8 veje til motiverende undervisning
    Opsamling og gruppering af 200 underviseres erfaringer med at omsætte selvbestemmelsesteorien til konkrete værktøjer og metoder.
  • Ledelsesguide
    En ledelsesguide som viser hvordan man kan understøtte underviseres arbejde med materialerne fra ’Lyst Til Læring’, og bidrage til forankringen af motiverende undervisning. 
IMG 2408

Bestil eller download materialet

Materialet henvender sig til undervisere, uddannelsesledere og giver konkrete bud på, hvordan man kan arbejde med motiverende undervisning; både som enkelt underviser, i et underviserteam eller bredt på skolen.

DCUM Finale LOW 44

Webinar om motivation og Lyst Til Læring

12. december 2023 afholdt vi et webinar om projektet Lyst Til Læring for  ca 70 tilmeldte interesserede fra ungdomsuddannelsesområdet. Se eller gense webinaret herunder.

Teorien bag Lyst Til Læring

  • Projekt Lyst til Læring tager afsæt i ’selvbestemmelsesteorien’, som er udviklet af de to amerikanske forskere Edward Deci og Richard Ryan. De har forsket i hvad der fremmer og hæmmer vores motivation til at lære og udvikle os som mennesker.
  • Deres forskning peger på, at der er tre centrale psykologiske behov, som det er vigtige at understøtte i undervisningen, hvis eleverne skal udvikle indre motivation. De tre behov er:
  • Behovet for at opleve autonomi. Oplevelsen af at gøre noget, fordi man selv har valgt at gøre det, eller fordi det er meningsfuldt for én selv.
  • Behovet for at opleve kompetence. Oplevelsen af at kunne mestre noget og lære at håndtere udfordringer.
  • Behovet for at opleve samhørighed. Oplevelsen af at høre til og kunne bidrage til et fællesskab.
DCUM #2 (20 Of 26)

"Det er godt med konkrete teorier og værktøjer som kan anvendes direkte i undervisningen" Underviser, EUD

Fakta om frafald

  • Næsten lige så mange unge begynder på erhvervsuddannelserne, som på gymnasiale uddannelser. Men mens 89 procent af eleverne på de gymnasiale uddannelser forventes at fuldføre, forventes kun 59 procent af eleverne på erhvervsuddannelserne at fuldføre, viser en opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.
  • Knap 60 pct. af frafaldet på erhvervsuddannelserne sker i løbet af, eller lige efter, grundforløb 2.
  • De fleste er ældre unge og voksne, hvis indgang til en erhvervsuddannelse er direkte via grundforløb 2.
  • Afbrud på selve grundforløb 2 udgør 33 pct. af det samlede frafald, mens 25 pct. sker i overgangen mellem grundforløb 2 og hovedforløbet
se frafaldsanalyse fra DEG

Hvad siger evalueringen?

  • 50% af underviserne var helt eller delvist enige i, at der er sket en positiv forandring blandt eleverne, når det kommer til de tre psykologiske behov (autonomi, kompetence, samhørighed) i forbindelse med afprøvningen af deres indsatser.

  • Særligt lærer-elevrelationen pegede evalueringen på blev styrket, som led i projektet og undervisernes arbejde med inspirationsmaterialet. 78% af underviserne oplevede at have fået en tættere relation til eleverne igennem afprøvning af deres indsats.

  • 62% af underviserne svarede, at de var helt eller delvist enige i, at de har fået nye idéer og input til, hvordan de kan tilrettelægge deres undervisning.

  • 63% af underviserne svarede, at de er helt eller delvist enige i, at de blev klogere på, hvordan de kan arbejde med elevernes motivation i deres undervisning.

  • Generel enighed om vigtigheden af, at der blev skabt tid og et refleksionsrum, hvor de sammen med deres kollegaer kunne arbejde med elevernes motivation i en ellers travl hverdag.
Se evalueringen her
Øget trivsel, fællesskab og stolthedsfølelsen på landets erhvervsskoler kan bidrage til, at flere unge vil gennemføre en erhvervsuddannelse. Derfor støtter vi projektet
Henrik Lehman andersen Direktør, Tietgenfonden
DCUM Finale LOW 42

Vil I vide mere?

Vil I vide mere om materialet?  Eller har I brug for, at DCUM kommer ud og hjælper jer med at komme videre i arbejdet med de motiverende undervisningsmiljøer? Så kontakt os.

Annika Hellegaard, Projektleder

Telefon(+45) 72265406

Se også ...