NB!
Som led i opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område nedlægges Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) pr. 1. juli 2025, hvor det formelle tilsyn med undervisningsmiljøloven afskaffes. Frem til den 1. juli kan du fortsat kontakte Undervisningsmiljøtilsynet hos DCUM. Fra den 1. juli kan du henvende dig til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet for generel vejledning om undervisningsmiljøloven. Overholdelse af reglerne i undervisningsmiljøloven er et lokalt ansvar, der skal løftes af den enkelte skole og institution. Har du en konkret sag, skal du derfor henvende dig til skolens/institutionens ledelse eller bestyrelse eller din egen kommune.
Alle har mulighed for at rette henvendelse til Undervisningsmiljøtilsynet, hvis man oplever udfordringer i undervisningsmiljøet, som ikke bliver løst. Det er Undervisningsmiljøtilsynet, som vurderer, om en henvendelse skal give anledning til at indkalde en skole eller et uddannelsessted til et tilsyn.
Når vi modtager en henvendelse, sender vi den videre til uddannelsesstedet sammen med en vejledning om, hvilken lovgivning uddannelsesstedet skal være opmærksom på at overholde. Derudover vil Undervisningsmiljøtilsynet efterfølgende vurdere, om henvendelsen giver anledning til at lave et skoletilsyn på uddannelsesstedet, eller om uddannelsesstedet skal deltage i et tematisk tilsyn. Hvert tredje år gennemfører tilsynet en statusundersøgelse i form af en spørgeskemaundersøgelse.
Undervisningsmiljøtilsynet må ifølge undervisningsmiljøloven ikke tage ud på skolerne, når der føres tilsyn. Derfor bruger vi skriftligt materiale til at føre tilsyn. Skriftligt materiale kan f.eks. være redegørelser, referater, beskeder fra studerende og elever, undervisningsmiljøvurderingen (UMV), antimobbestrategien, trivselsmålinger eller andet materiale, som kan sige noget om skolernes arbejde med det problem, vi undersøger.
Find lovgivningen her.
Tilsynstyper
Skoletilsyn
Et skoletilsyn har til formål at oplyse et specifikt uddannelsessted om undervisningsmiljølovens regler og vejlede i, hvordan uddannelsesstedet bedre kan leve op til undervisningsmiljølovens bestemmelser.
For at kunne vejlede meningsfyldt begynder et skoletilsyn altid med en undersøgelse af, hvordan uddannelsesstedet arbejder med at sikre et godt undervisningsmiljø ud fra den problemstilling, som Undervisningsmiljøtilsynet er blevet gjort opmærksom på.
Undervisningsmiljøtilsynet er et skriftligt tilsyn, derfor kommer vi ikke ud på uddannelsesstedet, men vil i stedet bede om at få relevante dokumenter tilsendt (det kan f.eks. være redegørelser for håndtering af problemer i undervisningsmiljøet, undervisningsmiljøvurderingen, trivselsmålinger, antimobbestrategier m.m.).
På baggrund af undersøgelsen udarbejder vi en vejledning til uddannelsesstedet om, hvad de skal arbejde med for at leve op til undervisningsmiljølovens bestemmelser. Undervisningsmiljøtilsynet kan ikke give påbud eller sanktionere uddannelsesstedet. Uddannelsesstedet tilbydes efter behov en opfølgende samtale, hvis de har behov for at få uddybet vejledningen eller har spørgsmål.
Tematisk tilsyn
Et tematisk tilsyn har til formål at støtte en større samling af uddannelsessteder i deres arbejde med at leve op til undervisningsmiljølovens bestemmelser ved at hjælpe dem til at lokalisere deres næste udviklingsområde.
Et tematisk tilsyn sætter fokus på et bestemt tema i undervisningsmiljøloven og arbejder gennem oplysning og processer med, at uddannelsesstederne skal opnå mere viden om reglerne og leve bedre op til lovgivningen. Et tematisk tilsyn indeholder flere elementer, som tilsammen støtter uddannelsesstederne i at forbedre deres lovoverholdelse. Udvalgte uddannelsessteder vil have mulighed for at få en særlig tæt vejledning i forløbet.
Et tematisk tilsyn består af:
- Opstartssamtale med den øverste ledelse fra de udvalgte uddannelsessteder i forhold til, om der er særlige områder, der skal fokuseres på inden for temaet.
- Et webinar, som oplyser om, hvad reglerne er inden for det udvalgte tema, og hvor der oftest er de største udfordringer med at leve op til reglerne.
- En arbejdsproces på uddannelsesstederne, hvor uddannelsesstederne lokaliserer eventuelle egne udfordringer og arbejder med at forbedre dem.
Statusundersøgelse
Hvert tredje år gennemfører undervisningsmiljøtilsynet en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets grundskoler, ungdomsuddannelser og voksen- og videregående uddannelser.
Formålet med undersøgelsen er at få indblik i, hvordan uddannelsesinstitutionerne i Danmark arbejder inden for rammerne af undervisningsmiljøloven. Det gælder både uddannelsesinstitutionernes arbejde med mobning, elevinddragelse og undervisningsmiljøvurderingen, som er de emner, tilsynet dækker.
Tilsynet bruger resultaterne til at indsamle generel viden om uddannelsesinstitutionernes arbejde med undervisningsmiljølovens bestemmelser, så vi kan målrette og tilpasse vores arbejde til den aktuelle praksis. Det gør tilsynet for at støtte uddannelsesstederne i at leve op til undervisningsmiljølovens formål og bestemmelser.
Læs mere om og find tidligere statusundersøgelser her.
Til skoleledere
Læs mere om tilsynet her

Få vejledning til Undervisningsmiljøvurdering (UMV)
Dansk Center for Undervisningsmiljø
Ofte stillede spørgsmål
Hvad kan jeg henvende mig til Undervisningsmiljøtilsynet med?
Hvis du oplever udfordringer i undervisningsmiljøet, som ikke bliver løst, kan du henvende dig til Undervisningsmiljøtilsynet.
Tilsynet har siden 2017 ført tilsyn med følgende af undervisningsmiljølovens kapitler:
- Kapitel 1, Generelle rettigheder og pligter
- Kapitel 1a, Pligt til tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø
- Kapitel 3, Deltagelse i uddannelsesstedets sikkerhedsarbejde
- Kapitel 4, Undervisningsmiljøvurdering
Læs mere her.
Undervisningsmiljøloven gælder for al undervisning. Det betyder, at tilsynet kan føre tilsyn med alle landets uddannelsessteder og andet undervisning, der udføres, f.eks. undervisning i forbindelse med højskoleophold. Der er dog undtagelser, f.eks. hæren og forsvaret.
Kapitel 1a handler om antimobbestrategi og pligt til at håndtere mobning eller lignende, hvilket dog kun gælder for grundskoler og ungdomsuddannelser.
Hvordan kan jeg henvende mig?
Hvis du vil oplyse tilsynet om problemer med undervisningsmiljøet på en skole, så kan du enten ringe eller skrive en mail.
- Du kan kontakte os via formularen, som du finder på denne side.
Du kan også kontakte tilsynet, hvis du har spørgsmål om vores arbejde, skolernes arbejde med undervisningsmiljøet eller andre spørgsmål omkring undervisningsmiljøet.
Hvad sker der, når jeg henvender mig til Undervisningsmiljøtilsynet?
Når vi modtager en henvendelse, sender vi den videre til uddannelsesstedet sammen med en vejledning om, hvilken lovgivning uddannelsesstedet skal være opmærksom på at overholde. Efterfølgende vil Undervisningsmiljøtilsynet vurdere, om henvendelsen giver anledning til at lave et skoletilsyn på uddannelsesstedet, eller om uddannelsesstedet skal deltage i et tematisk tilsyn.
Kan jeg henvende mig anonymt til tilsynet?
Ja, du kan henvende dig anonymt. Tilsynet registrer alle henvendelser og sender dem videre til uddannelsesstedet, så de kan arbejde med at løse udfordringerne. Vær derfor opmærksom på ikke at oplyse navn og kontaktoplysninger, hvis du vil henvende dig anonymt.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg vil klage over mobning eller lignende?
Hvis du er elev eller forældermyndighedsindehaver til et barn på en skole og vil klage over, hvordan skolen håndterer mobning eller lignende, skal du kontakte Den Nationale Klageinstans mod Mobning. Du kan læse mere om klageinstansen her, hvor du også finder kontaktoplysninger.
Har du spørgsmål?
Kontakt os via formularen på denne side.
Hvis du vil klage over mobning eller lignende
Den Nationale Klageinstans mod Mobning