
Helene Borgholm
- borgholm@dcum.dk
- Telefon
- (+45) 72265407


Folkeskolen har tre obligatoriske opgaver i forhold til undervisningsmiljø:
værdiregelsæt, herunder en antimobbestrategi
undervisningsmiljøvurdering (UMV) hvert 3. år
den årlige nationale trivselsmåling
Folderen Undervisningsmiljø i folkeskolen giver mere info samt overblik over de tre opgaver.
Alle folkeskoler skal, ifølge Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen, have et værdiregelsæt.
Et værdiregelsæt skal beskrive retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel for eleverne og de ansatte (altså et godt psykisk undervisnings- og arbejdsmiljø).
Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed og skal udformes, så det også gælder for fritidsundervisningen, skolefritidsordningen og andre af skolens aktiviteter.
Værdiregelsættet skal også indeholde en antimobbestrategi med retningslinjer for, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forbygge og håndtere mobning – herunder digital mobning – i praksis. Det kan for eksempel være, hvem der har ansvar for at forebygge og gribe ind, samt hvordan:

DCUM har lavet en udførlig beskrivelse af hvad en antimobbestrategi skal indeholde, samt en gratis skabelon til udfærdigelse af både værdiregelsæt og antimobbestrategi.
UMV er en vurdering af skolens fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø som skal gennemføres når der sker ændringer som har betydning for undervisningsmiljøet. UMV’en skal revideres minimum hvert 3. år, og skolens undervisningsmiljørepræsentanter skal inddrages i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og opfølgningen på skolens undervisningsmiljøvurdering.
Skolens UMV skal indeholde følgende:
Der er ingen metodekrav til, hvordan UMV gennemføres, men som folkeskole skal man forholde sig til resultaterne fra den nationale trivselsmåling, når undervisningsmiljøvurderingen laves.
Brug DCUMs gratis værktøjsskabelon UMV Sådan! når I skal lave jeres undervisningsmiljøvurdering
Læs mere
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Det gælder også for specialskoler og interne skoler på dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.