Værdiregelsæt og antimobbestrategi
Alle folkeskoler skal, ifølge Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen, have et værdiregelsæt.
Et værdiregelsæt skal beskrive retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel for eleverne og de ansatte (altså et godt psykisk undervisnings- og arbejdsmiljø).
Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed og skal udformes, så det også gælder for fritidsundervisningen, skolefritidsordningen og andre af skolens aktiviteter.
Værdiregelsættet skal også indeholde en antimobbestrategi med retningslinjer for, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forbygge og håndtere mobning – herunder digital mobning – i praksis. Det kan for eksempel være, hvem der har ansvar for at forebygge og gribe ind, samt hvordan:
- Man definerer mobning, digital mobning og forstår mobbelignende situationer
- man konkret forebygger mobning og digital mobning
- man håndterer mobning og digital mobning jf. handlepligter ved mobning eller lignende situationer
- man holder øje med mobning
- elever og forældre inddrages.