Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Undervisningsmiljø i folkeskolen forside

De tre obligatoriske opgaver

Folkeskolen har tre obligatoriske opgaver i forhold til undervisningsmiljø:

  • værdiregelsæt, herunder en antimobbestrategi

  • undervisningsmiljøvurdering (UMV) hvert 3. år

  • den årlige nationale trivselsmåling

Folderen Undervisningsmiljø i folkeskolen giver mere info samt overblik over de tre opgaver.

 

Værdiregelsæt og antimobbestrategi 

Alle folkeskoler skal, ifølge Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen, have et værdiregelsæt.

Et værdiregelsæt skal beskrive retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel for eleverne og de ansatte (altså et godt psykisk undervisnings- og arbejdsmiljø).

Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed og skal udformes, så det også gælder for fritidsundervisningen, skolefritidsordningen og andre af skolens aktiviteter.

Værdiregelsættet skal også indeholde en antimobbestrategi med retningslinjer for, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forbygge og håndtere mobning – herunder digital mobning – i praksis. Det kan for eksempel være, hvem der har ansvar for at forebygge og gribe ind, samt hvordan:

  • Man definerer mobning, digital mobning og forstår mobbelignende situationer
  • man konkret forebygger mobning og digital mobning
  • man håndterer mobning og digital mobning jf. handlepligter ved mobning eller lignende situationer
  • man holder øje med mobning
  • elever og forældre inddrages.

Hvordan vedtages antimobbestrategien?

  • Der skal fastsættes en antimobbestrategi, som efterfølgende kan revideres og justeres efter behov. Antimobbestrategien bør udarbejdes i et tæt samarbejde med skolelederen/rektor og med input fra f.eks. forældre, elevråd og de ansatte.
  • For folkeskolen og de kommunale internationale grundskoler er det skolebestyrelsens ansvar at fastsætte en antimobbestrategi. Hvis ikke skolebestyrelsen har gjort det ved skoleårets begyndelse, skal kommunalbestyrelsen dog fastsætte en antimobbestrategi.
DCUM Finale LOW 19

 

 

Brug skabelonen 

DCUM har lavet en udførlig beskrivelse af hvad en antimobbestrategi skal indeholde, samt en gratis skabelon til udfærdigelse af både værdiregelsæt og antimobbestrategi. 

Undervisningsmiljøvurdering (UMV)

UMV er en vurdering af skolens fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø som skal gennemføres når der sker ændringer som har betydning for undervisningsmiljøet. UMV’en skal revideres minimum hvert 3. år, og skolens undervisningsmiljørepræsentanter skal inddrages i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og opfølgningen på skolens undervisningsmiljøvurdering.

Skolens UMV skal indeholde følgende:

  1. En kortlægning af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø
  2. En beskrivelse og vurdering af undervisningsmiljøet
  3. En handlingsplan for, hvordan og i hvilken takt eventuelle problemer skal løses
  4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Der er ingen metodekrav til, hvordan UMV gennemføres, men som folkeskole skal man forholde sig til resultaterne fra den nationale trivselsmåling, når  undervisningsmiljøvurderingen laves.

Brug DCUMs gratis værktøjsskabelon UMV Sådan! når I skal lave jeres undervisningsmiljøvurdering

Læs mere
DCUM UDVALG 3 High (21 Of 66)

Den nationale trivselsmåling

Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Det gælder også for specialskoler og interne skoler på dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.

 

DCUM værktøjer til skolens trivselsarbejde

Ta' en snak om kedsomhed i undervisningen

Kedsomhed

Ta' en snak om kedsomhed i undervisningen

Ta' en snak om børnenes digitale virkelighed

Børns-digitale-virk

Ta' en snak om børns digitale virkelighed

Ta' en snak om elev-lærerfællesskaber

Elev_lærer_fællesskab

Ta' en snak om elev-lærer fællesskaber

Se også ...