Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Aabybro Skole (2 Of 9) Kopi 2

Pædagogisk medspiller

Har I spurgt jeres elever, hvad god undervisning er? Ofte vil de nok svare varierende undervisning. Undervisning, hvor de er aktive, involverede og hvor der er plads til bevægelse og flere praktiske opgaver. 

I projekt SKOLENS RUM ønsker vi at undersøge og dele gode eksempler fra skoler, der viser hvordan design og indretning af læringsrum bl.a. kan understøtte muligheden for at skabe varierende undervisning, et godt indeklima og inspirerende læringsmiljøer. Vi vil vise, hvordan I kan gøre rummet til jeres medspiller i hverdagen, og gøre skolen til en skole for alle.

SKOLENS RUM løber fra oktober 2024 til udgangen af 2025.

2,6 milliarder til de fysiske rammer

I hele landet står skoler over for en opgradering af de fysiske rammer, samtidig med at den nye folkeskoleaftale investerer 2,6 milliarder kroner i opgradering af nye fysiske læringsrum. Det giver muligheder. Men vi skal bruge pengene klogt og sikre, at investeringen også skaber den ønskede forskel for elever, lærere og pædagoger ude i klasselokalerne.  

Det vil vi projekt SKOLENS RUM hjælpe med.

Hvem vil være med? 

Kender du en skole som har arbejdet med skolens rum som pædagogisk medspiller, så hører vi meget gerne fra dig. Til projekt SKOLENS RUM søger vi praksiseksempler på fysiske rammer. Dvs. rum og indretning, som bl.a. understøtter en varierende og praksisrettet undervisning, har et godt indeklima, inddrager eleverne eller skaber et særligt æstetisk inspirerende miljø.

Vi søger alt ligefra de mindste indretningsjusteringer til større renoveringer og nybygningsprocesser. 

De indsendte eksempler vurderes af en ekspertgruppe og udvalgte indgår i en eksempelsamling. Så har I et eksempel, eller kender I nogen, så udfyld og indsend formularen nederst på siden.

Jeg oplever at det at arbejde med rummet som en aktiv medspiller er udfordrende ude på skolerne, da de mangler et sprog og blik for hvad er de gode løsninger. Det vil vi gerne hjælpe med i projektet SKOLENS RUM
Ulla Kjærvang

Specialkonsulent, DCUM

DCUM Finale 7

Fra skole til skole

Der er ikke ét svar på, hvordan et godt læringsrum- og miljø ser ud. Og mange skoler har allerede gjort sig nogle konkrete erfaringer med, hvad der virker godt, og hvad der kan spænde ben i indretningen af fysiske læringsmiljøer. De succeser og erfaringer vil vi indsamle og give videre.

Som en del af projektet vil både lærere, pædagoger, elever og forskere dele perspektiver og tanker om skolens fysiske rammer i en essaysamling, men først og fremmest vil vi indsamle og formidle konkrete eksempler fra skoler i en eksempelsamling. 

Eksempler, der kan inspirere andre skoler til at indtænke de fysiske rammer i den pædagogiske praksis - og ikke mindst, hvordan elever, lærere og pædagoger bliver inddraget i processen. 

Kender du nogen?

  • Vi søger lige nu eksempler på og erfaringer med indretning og brugen af læringsrum, som kan inspirere andre skoler. Det kan være alt fra mindre indretningsindsatser til større renoverings- og nybygningsprojekter. Intet er for småt eller for stort til at være med.
  • Alle indsendte eksempler kigges igennem af en ekspertgruppe som herefter udvælger og besøger en række eksempelskoler
  • 18 eksempler undersøges og udfoldes yderligere med henblik på at blive en del af projektets eksempelsamling-publikation
  • Så er det jer? Eller kender du en skole, som andre skoler kan lære af og blive inspireret af?
  • Så udfyld og indsend den korte formular nederst på siden.
Det handler om at dele erfaringer og blive klogere sammen, så vi kan skabe inspirerende læringsmiljøer, der giver lærere og elever plads til både kreativitet, fordybelse og praktisk udfoldelse

Anne Gade Iversen, projektchef Realdania

Ekspertgruppen i SKOLENS RUM

CJA
Skoleleder på Tollundskolen

Charlotte Juhl Andersen

Peder
Skoleleder på Frederiksbjerg Skole

Peder Jensen Pedersen

Bodil
Forsker på Det Kgl. Akademi

Bodil Hovaldt Bøjer

Eva2
Ph.D hos DPU

Eva Gjessing

Lene
Rådgiver hos Autens

Lene Jensby Lange

UK
Specialkonsulent hos DCUM

Ulla Kjærvang

Lasse
Indeklimaforsker hos AAU BUILD

Lasse Rhode

Martin Roald
Rådgiver hos NERD architects

Martin Roald Poulsen

Rum og adfærd

Fundamentet under projektet er antagelsen om, at læring og trivsel opstår i feltet hvor rum møder adfærden i rummet. Det har vi illustreret som en blomst, hvor 'rum' udgør halvdelen af bladene og 'adfærd' den anden halvdel.

Blomsten udgør afsættet for indsamlingen af eksempler og deling af viden, læring og erfaringer i projekt SKOLENS RUM. Det er altså også erfaringer, som kan beskrives ud fra blomsten, som vi søger fra skoler.  

Hvert blad i blomsten er væsentligt, og de enkelte elementer påvirker hinanden kontinuerligt.

 

SR Blomst WEB
DCUM 1 LOW (119 Of 177)

Alliancen bag

Med dette projekt er ambitionen at sætte fokus på forskellige stemmer, der alle har et forhold til skolens rum. Bag alliancen står følgende aktører :

  • Kommunernes Landsforening
  • Skolelederforeningen
  • Danmarks Lærerforening
  • Danske Skoleelever
  • Bygherreforeningen
  • Skole og Forældre
  • BUPL
  • Dansk Center for Undervisningsmiljø

og den filantropiske forening Realdania som støtter SKOLENS RUM med 3,3 mio kr.

Indsend jeres eksempel til vores kommende eksempelsamling

Har I et godt eksempel på indretning og brugen af læringsrum, som kan inspirere andre skoler? Så indsend formularen. Intet projekt er hverken for småt eller for stort til at være med.

En ekspertgruppe vil efterfølgende kontakte et udvalg af skolerne med uddybende spørgsmål, for at finde dem der skal indgå i den endelige eksempelsamling.

NB! Indsend jeres eksempel senest fredag 31. januar 2025

Kontaktoplysninger
Navn på kontaktperson
Om skolen
Hvor mange elever går på skolen?
(sæt gerne flere x)
Jeres eksempel
(Max 1500 tegn)
Vedhæft
Vedhæft et par billeder eller anden dokumentation
Samtykke
Jeg er indforstået med, at DCUM anvender det opgivne navn, e-mail og telefon til evt. at kontakte mig for uddybning. Data opbevares og behandles i overensstemmelse med lov om databehandling (sæt x).
DCUM Finale 10

Se også ...