Jeg oplever at det at arbejde med rummet som en aktiv medspiller er udfordrende ude på skolerne, da de mangler et sprog og blik for hvad er de gode løsninger. Det vil vi gerne hjælpe med i projektet SKOLENS RUM
Specialkonsulent, DCUM

Har I spurgt jeres elever, hvad god undervisning er? Ofte vil de nok svare varierende undervisning. Undervisning, hvor de er aktive, involverede og hvor der er plads til bevægelse og flere praktiske opgaver.
I projekt SKOLENS RUM ønsker vi at undersøge og dele gode eksempler fra skoler, der viser hvordan design og indretning af læringsrum bl.a. kan understøtte muligheden for at skabe varierende undervisning, et godt indeklima og inspirerende læringsmiljøer. Vi vil vise, hvordan I kan gøre rummet til jeres medspiller i hverdagen, og gøre skolen til en skole for alle.
SKOLENS RUM løber fra oktober 2024 til udgangen af 2025.
I hele landet står skoler over for en opgradering af de fysiske rammer, samtidig med at den nye folkeskoleaftale investerer 2,6 milliarder kroner i opgradering af nye fysiske læringsrum. Det giver muligheder. Men vi skal bruge pengene klogt og sikre, at investeringen også skaber den ønskede forskel for elever, lærere og pædagoger ude i klasselokalerne.
Det vil vi projekt SKOLENS RUM hjælpe med.
Kender du en skole som har arbejdet med skolens rum som pædagogisk medspiller, så hører vi meget gerne fra dig. Til projekt SKOLENS RUM søger vi praksiseksempler på fysiske rammer. Dvs. rum og indretning, som bl.a. understøtter en varierende og praksisrettet undervisning, har et godt indeklima, inddrager eleverne eller skaber et særligt æstetisk inspirerende miljø.
Vi søger alt ligefra de mindste indretningsjusteringer til større renoveringer og nybygningsprocesser.
De indsendte eksempler vurderes af en ekspertgruppe og udvalgte indgår i en eksempelsamling. Så har I et eksempel, eller kender I nogen, så udfyld og indsend formularen nederst på siden.
Jeg oplever at det at arbejde med rummet som en aktiv medspiller er udfordrende ude på skolerne, da de mangler et sprog og blik for hvad er de gode løsninger. Det vil vi gerne hjælpe med i projektet SKOLENS RUM
Specialkonsulent, DCUM

Der er ikke ét svar på, hvordan et godt læringsrum- og miljø ser ud. Og mange skoler har allerede gjort sig nogle konkrete erfaringer med, hvad der virker godt, og hvad der kan spænde ben i indretningen af fysiske læringsmiljøer. De succeser og erfaringer vil vi indsamle og give videre.
Som en del af projektet vil både lærere, pædagoger, elever og forskere dele perspektiver og tanker om skolens fysiske rammer i en essaysamling, men først og fremmest vil vi indsamle og formidle konkrete eksempler fra skoler i en eksempelsamling.
Eksempler, der kan inspirere andre skoler til at indtænke de fysiske rammer i den pædagogiske praksis - og ikke mindst, hvordan elever, lærere og pædagoger bliver inddraget i processen.
Det handler om at dele erfaringer og blive klogere sammen, så vi kan skabe inspirerende læringsmiljøer, der giver lærere og elever plads til både kreativitet, fordybelse og praktisk udfoldelse
Anne Gade Iversen, projektchef Realdania








Fundamentet under projektet er antagelsen om, at læring og trivsel opstår i feltet hvor rum møder adfærden i rummet. Det har vi illustreret som en blomst, hvor 'rum' udgør halvdelen af bladene og 'adfærd' den anden halvdel.
Blomsten udgør afsættet for indsamlingen af eksempler og deling af viden, læring og erfaringer i projekt SKOLENS RUM. Det er altså også erfaringer, som kan beskrives ud fra blomsten, som vi søger fra skoler.
Hvert blad i blomsten er væsentligt, og de enkelte elementer påvirker hinanden kontinuerligt.


Med dette projekt er ambitionen at sætte fokus på forskellige stemmer, der alle har et forhold til skolens rum. Bag alliancen står følgende aktører :
og den filantropiske forening Realdania som støtter SKOLENS RUM med 3,3 mio kr.
