Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM #3 (22 Of 44)

Lavet af pædagoger til pædagoger

Denne værktøjskasse indeholder enkle, konkrete og gennemprøvede værktøjer, som kan inspirere yderligere til det vigtige arbejde med at sikre trygge og udviklende børnemiljøer. De fire første værktøjer i kassen er reviderede udgaver af DCUMs mest populære værktøjer på børnemiljø-området. De har været en tur forbi praksis og er blevet opdaterede og tilrettede i forhold til virkeligheden i daginstitutionerne i dag.

Værktøjerne er udviklet i samarbejde med ledere og pædagoger i daginstitutioner. Derudover har en ekspertgruppe bidraget med kvalificering af værktøjerne i forhold til indhold, struktur og brugervenlighed.

Værktøjskassen Bedre Børnemiljø indeholder

  • Skab rum, der virker! Dette værktøj skal hjælpe jer med at arbejde med rummets indretning og sprog. Værktøjet skal understøtte jeres pædagogiske intentioner og mål i arbejdet med organiseringen af det fysiske og æstetiske børnemiljø.
  • Relationsskemaer. Værktøjet, som er et af de mest efterspurgte DCUM-værktøjer på dagtilbudsområdet, giver jer et visuelt overblik over de enkelte børns relationer til de voksne i institutionen.
  • Venskabsskema. Venskabsskemaet giver jer et visuelt overblik over venskabsforholdene i jeres børnegruppe.
  • Undersøgelseskassen. Undersøgelseskassen er en helt konkret og lettilgængelig måde at få inddraget børneperspektivet aktivt i jeres arbejde med at skabe og fastholde gode børnemiljøer.
  • Værktøjskassen suppleres løbende med nye værktøjer.

Hvordan gør vi lige det?

I Dagtilbudsloven står der, at børnene skal  ”… have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring…”.

Samtidig er der forventning om, at dagtilbuddene arbejder bevidst med læringsmiljøer, fysiske rammer, relationsudvikling og i øvrigt inddrager børneperspektivet i dette arbejde.

Derfor er det ikke så sært, at mange pædagoger og pædagogiske ledere oplever det som en udfordring i en travl hverdag i børnehaven, og mange spørger sig selv:

  • Hvordan gøres det helt konkret?
  • Gør vi det mon allerede?
  • Hvordan inddrages børnene på bedst mulige måde?
  • Etc.

Tak til ekspertgruppen:

  • Kasper Kjeldgaard Stoltz (Cand. Pæd. i didaktik)
  • Anette Boye Koch  (docent Ph.D VIA)
  • Heidi Tobberup Skipper (Cand.Mag.)

Download de fire værktøjer

BB Relationsskema Forside

Relationsskema

BB Venskabsskema Forside

Venskabsskema

BB Undersøgelseskasseforside

Undersøgelseskasse

BB Skabrum Forside

Skab rum

DCUM #1 Thorsted (47 Of 53)

Se også ...