Om projektet
Rum og pædagogik hænger uløseligt sammen og udgør en helhed omkring børns leg, læring og trivsel. Det stiller store krav til både det pædagogiske personales legende kompetencer og de fysiske rammer, når der skal udvikles et legemiljø, der giver alle børn mulighed for fordybelse og legende læring.
I et pilotprojekt har vi sammen med dagtilbuddene selv undersøgt hvordan vi kan samskabe med børnene om nye legemiljøer. Resultatet bliver et materialer med praksiseksempler, teorier og metoder som alle dagtilbud kan lade sig inspirere af. Pilotprojektet er et samarbejde imellem DCUM og LEGO fonden og det løber i 18 måneder fra 1. marts 2022
I projektet søger vi svar følgende spørgsmål:
- Hvordan kan de fysiske rammer designes og anvendes til at understøtte børns legende læring og pædagogens legefacilitering?
- Hvordan kan børn og pædagoger i fællesskab designe og anvende et kvalitetsstærkt legemiljø, som kan inspirere både børn og voksne til leg og fordybelse?
- Hvordan kan pædagoger rustes gennem legende kompetencer til at vurdere og videreudvikle kvaliteten af deres design og brug af et legemiljø?