Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM 1 (48 Of 177)

Om projektet

Rum og pædagogik  hænger uløseligt sammen og udgør en helhed omkring børns leg, læring og trivsel. Det stiller store krav til både det pædagogiske personales legende kompetencer og de fysiske rammer, når der skal udvikles et legemiljø, der giver alle børn mulighed for fordybelse og legende læring.

I et pilotprojekt har vi sammen med dagtilbuddene selv undersøgt hvordan vi kan samskabe med børnene om nye legemiljøer. Resultatet bliver et materialer med praksiseksempler, teorier og metoder som alle dagtilbud kan lade sig inspirere af. Pilotprojektet er et samarbejde imellem DCUM og LEGO fonden og det løber i 18 måneder fra 1. marts 2022      

I projektet søger vi svar følgende spørgsmål: 

  • Hvordan kan de fysiske rammer designes og anvendes til at understøtte børns legende læring og pædagogens legefacilitering?
  • Hvordan kan børn og pædagoger i fællesskab designe og anvende et kvalitetsstærkt legemiljø, som kan inspirere både børn og voksne til leg og fordybelse?
  • Hvordan kan pædagoger rustes gennem legende kompetencer til at vurdere og videreudvikle kvaliteten af deres design og brug af et legemiljø?

Krop, rum og pædagogik

Legen er afgørende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes af voksne, da det ellers kan have negative konsekvenser for både fællesskaberne og det enkelte barns udvikling og læring.

Det er vigtigt at være opmærksom på  arkitektur, rumdelinger, indretning og andre materielle omgivelser, da den fysiske indretning skal bidrage til både begrænsninger og muligheder i forhold til samspillet mellem krop, rum og pædagogik. Dog uden at de fysiske rammer bliver styrende for børns leg i sig selv. Her spiller  det pædagogiske personales kompetencer til at facilitere leg i rummet en afgørende rolle.

 

DCUM Finale LOW 14

Børn som medskabere

Det gode legemiljø kendetegnes ved, at det giver børn mulighed for at fordybe sig og deltage i aktiviteter med andre børn og voksne. Her skal den voksne også kunne tiltrække og fastholde en god kontakt gennem legeaktiviteterne og være medskaber af et godt fundament for læring og udvikling. Ifølge dagtilbudsloven skal det pædagogiske personale kunne udvikle et legemiljø ved at inddrage børnenes perspektiver, således de bliver medskabere af egen leg og læring.

Etablering af et godt legemiljø kræver  praksisnær viden om betydningen af de fysiske rammers design og kendskab til metoder til hvordan man  praktiserer et godt legemiljø i fællesskab med børnene.

Legefaglighed hos de profesionelle

Projektet tilbyder det pædagogiske personale og ledere et helhedsorienteret mindset og tilgang til at udvikle kvalitetsstærke legemiljøer i dagtilbud. Her er ambitionen, at de bliver i stand til at sammentænke deres legende kompetencer med de fysiske rammer i forhold til at kunne designe, bruge og vurdere et kvalitetsstærkt legemiljø. Desuden rustes det pædagogiske personale til at designe i fællesskab med børnene, således at børnenes egne perspektiver inddrages systematisk og som en logisk del af udviklingen af legemiljøet. Formålet er at gøre det pædagogiske personale i stand til selv at kunne udvikle et kvalitetsstærkt legemiljø, så det vedvarende formes efter at understøtte både de voksnes og børnenes aktuelle interesser og behov for leg.

Legmiljøer

Inspirationsmateriale

10 daginstitutioner har nu været igang med at udvikle og færdiggøre første version af et inspirationsmateriale, som kan hjælpe andre dagtilbud med at lave deres egne kvalitetsstærke legemiljøer - sammen med børnene!

Materialet bliver nu testet i yderligere seks dagtilbud inden den endelige version kan sendes på gaden. Materialet består af

  • Ti eksempler på kvalitetsstærke legemiljøer fra praksis
  • Teoridel om børneperspektiv, leg og legeforståelse m.m.
  • Designguide og fremgangsmåde 

Få hjælp til udvikling af jeres legemiljøer

Børnenes deltagelse har været en øjenåbner for os
Tanja Sandholm, pædagog i Børnehuset Hørhaven

Status på legemiljøer i danske dagtilbud

  • De fleste danske børnehavebørn tilbringer dagen i uinspirerende legemiljøer.
  • Ifølge den seneste nationale undersøgelse af kvalitet i kommunale børnehaver foretaget af EVA (2020), er det kun en fjerdedel af landets dagtilbud, som har ’god kvalitet’ i forhold til indretningen af de fysiske miljøer, mens ingen dagtilbud opnår vurderingen ’fremragende kvalitet’
  • Det tyder på, at de fysiske rammers i mange danske dagtilbud ikke er fulgt med hverken den politiske eller pædagogiske udvikling.

Erfaringer fra medvirkende dagtilbud

Tre af projektets ti medvirkende dagtilbud deler deres erfaringer med at skabe alsidige og kvalitetsstærke legemiljøer sammen med børnene. Se og hør om Hørhaven, Børneambassaden og Andedammens nye legemiljøer i filmen her under.

Artikler om projektet

"børn som legemiljø-designere"

Artikel i Børns Hverdag, Juni 2022

"Børns stemme betyder noget"

Artikel i tidsskriftet 0-14, sept 2023

Om LEGO Fonden

  • LEGO Fondens mål er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden – en mission som deles med LEGO Koncernen. LEGO Fonden ønsker at skabe en fremtid, hvor læring gennem leg hjælper børn til at være kreative, engagerede og at kunne lære hele livet igennem. LEGO Fondens arbejde handler om at sætte fokus på legens vigtighed for børns udvikling og gentænke rammerne for læring. I samarbejde med førende eksperter, indflydelsesrige aktører, undervisere og forældre vil LEGO Fonden udstyre, inspirere og aktivere forkæmpere for leg.
læs mere

Se også ...