De voksne leger ikke med
Evalueringen viser, at de frie og selvorganiserede lege fylder meget i børnenes hverdag i dagtilbuddene. Det pædagogiske personale indtager ofte en mere observerende position og deltager sjældent i legen i længere tid ad gangen. Således oplever 38 % af børnene, at de voksne ikke leger med.
Det kan være problematisk fordi det kan vanskeliggøre, at det enkelte barn bliver set og opnår tilstrækkelig støtte/guidning. Voksne der aktivt leger med børnene og udstråler, at deres leg er vigtig er med til at øge børnenes engagement for legen. Mange børn har også brug for, at de voksne involverer sig i legen, for at de kan få frugtbare erfaringer med at lege. Legen skal derfor understøttes af de voksne, så den udvikler sig positivt for alle børn.
Det betyder ikke nødvendigvis, at man som voksen skal deltage fuldt ud i legen med børnene. Måske skal man bare være tæt på, der hvor en leg foregår, andre gange skal man helt ind i legen sammen med børnene eller bare bidrage med små input til legen.