Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Den styrkede pædagogiske læreplan - to år efter!

Børn er medskabere af egen læring, og deres oplevelser, perspektiver og erfaringer er væsentlige, hvis vi vil skabe et meningsfuldt og sammenhængende børneliv i daginstitutionerne.

Det er centrale pointer i den styrkede pædagogiske læreplan - en lovgivningsmæssig ramme for arbejdet med den pædagogiske læreplan i dagtilbud fra 2018. DCUM har undersøgt hvordan den styrkede pædagogiske læreplan er blevet implementeret efter to år -med særlig vægt på børnenes perspektiv.

Evalueringen baserer sig på casestudiebesøg bestående af observationer i ni danske dagtilbud herunder børneinterviews i fire af de ni institutioner, samt en spørgeskemaundersøgelse blandt 939 fem-årige børn i danske dagtilbud.

DCUM UDVALG 2 High (12 Of 63)

3 fokusområder

Evalueringen tager afsæt i tre fokusområder: medbestemmelse, leg og læreplans-temaer på tværs, hvor sidstnævnte handler om daginstitutionens udnyttelse af læreplanspotentialer i de daglige rutinesituationer. De tre fokusområder er udvalgt i samarbejde med ministeriet, og de bidrager til forståelsen af, hvordan børn oplever læring gennem deres hverdag i daginstitutionerne.

 

Vi er ikke med til at bestemme hvad vi skal til samling - kun når vi skal synge

Forstyrres i legen

I evalueringen svarer ca. en fjerdedel af børnene, at de oplever at blive forstyrret i deres leg. Det vil sige, at mere end hvert fjerde barn oplever, at der ikke er nogen steder, hvor de kan lege uforstyrret i deres dagtilbud. Forstyrrelser mindsker børnenes mulighed for at opnå længerevarende fordybelse, hvilket kan være udfordrende for både læring, udvikling og dannelse

Mangler plads til vilde lege

Evalueringen viser også, at 14% af børnene oplever at mangle plads til de vilde lege. Børn har brug for at mærke deres egne grænser, og spænding som et vigtigt element i deres lyst til at lege, og de skal have adgang til lege, der tilrettelægges ud fra deres egne perspektiver, interesser og behov.

DCUM #3 (11 Of 44)

De voksne leger ikke med

Evalueringen viser, at de frie og selvorganiserede lege fylder meget i børnenes hverdag i dagtilbuddene. Det pædagogiske personale indtager ofte en mere observerende position og deltager sjældent i legen i længere tid ad gangen. Således oplever 38 % af børnene, at de voksne ikke leger med.

Det kan være problematisk fordi det kan vanskeliggøre, at det enkelte barn bliver set og opnår tilstrækkelig støtte/guidning. Voksne der aktivt leger med børnene og udstråler, at deres leg er vigtig er med til at øge børnenes engagement for legen. Mange børn har også brug for, at de voksne involverer sig i legen, for at de kan få frugtbare erfaringer med at lege. Legen skal derfor understøttes af de voksne, så den udvikler sig positivt for alle børn.

Det betyder ikke nødvendigvis, at man som voksen skal deltage fuldt ud i legen med børnene. Måske skal man bare være tæt på, der hvor en leg foregår, andre gange skal man helt ind i legen sammen med børnene eller bare bidrage med små input til legen.

Hent DCUMs evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan

Splevaluering Forside

Hele undersøgelsen

Splevaluering RESUME Forside

Sammendrag af undersøgelsen

Evalueringen er baseret på

  • Observationsstudier i ni forskellige dagtilbud
  • Fokusgruppeinterview med børnehavebørn i fire af de ni dagtilbud
  • Besvarelser fra femårige børn i mere end 200 forskellige danske dagtilbud
De voksen bestemmer hvor vi går hen når vi går tur i skoven
Skal Skal Ikke Forside

Skal - skal ikke?

Legen har værdi i sig selv, og børnene skal have plads til at udfolde legen. Samtidig skal der være voksendeltagelse og pædagogisk fokus. Denne balancegang har vi skrevet en artikel om i Børns Hverdag. 

DCUM anbefaler

  • Giv børnene lov til at bidrage med ideer til en aktivitet, f.eks. en tur, så de helt konkret får patent på indholdet og udformningen af turen. Lad små børnegrupper sammen finde på en sjov leg, en aktivitet eller en tur ud af huset.
  • Vær undersøgende og nysgerrig på, hvad der driver børnene i hverdagens forskellige situationer. Akti-viteter skal afspejle børnenes interesser og ideer.
  • Beskyt børns leg mod afbrydelser. Skab rum til uforstyrret og fordybet leg. Lav evt. konkret arbejdsde-ling, så voksen reelt kan forblive uforstyrret i samspil og lege sammen med børnene.

Hvordan arbejder i med børnenes perspektiv?

Få hjælp af DCUM

DCUM 1 (5 Of 177)

Hvad siger loven?

Ifølge loven om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge,  skal alle dagtilbud udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan for børnene.

Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et pædagogisk grundlag samt de seks læreplanstemaer. Arbejdet med børnemiljø skal inddrages i den pædagogiske læreplan, hvor det er relevant. Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan arbejdet med et godt børnemiljø bliver en integreret del af det pædagogiske arbejde.

Se også ...