Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Børn har den bedste viden om, hvordan de oplever verden lige nu. Og et indblik i børnenes oplevelse af sted og rum kan ofte udfordre de voksnes forståelse af, hvad et godt børnemiljø er. Det er udfordringer, som vi kan og bør tage op i arbejdet med at skabe bedre børnemiljøer, der både modsvarer børnenes behov og de voksnes forventninger om læring.

Der er samtidig en signifikant positiv sammenhæng mellem indflydelse, medbestemmelse og børns trivsel i børnehaven. At spørge børnene selv er således en win-win situation for såvel børn som læreplansarbejdet i institutionen.

DCUM 1 (48 Of 177)

Vi ved ...

... at når vi inviterer børn til at udtrykke sig og bruge deres perspektiver, opnår vi nye indsigter og viden, der kan gøre det lettere for os at træffe kloge beslutninger omkring det pædagogiske læringsmiljø og samtidig indfange noget af det, der optager børnene allermest. Så lad os invitere dem.

... at når vi lader børn blive hørt og anerkendt, opnår vi ansvarsfulde børn. For børn bliver ansvarsfulde af medbestemmelse. Når børn oplever at blive hørt, viser vi dem, at de er værdifulde, hvilket både styrker selvværdet og samtidig lærer dem vigtige demokratiske processer. Når børn bliver inddraget, oplever de, at har betydning for de fællesskaber, de deltager i. Så lad os inddrage dem.

Hvordan gør vi det?

Det kan for mange pædagoger og pædagogiske ledere opleves som en udfordring at give børnene medbestemmelse og inddrage børneperspektivet i en travl hverdag. Hvordan kan vi inddrage børnenes stemmer og oplevelser og bruge dem optimalt i hverdagen?

DCUM har flere gode bud på enkle greb og værktøjer, der gør det muligt at arbejde intentionelt og aktivt med at inddrage, høre og følge børnenes idéer og perspektiver.

HUSK!

  • ... at fortolke børnenes udsagn med hensyntagen til alder, modenhed og vilkår.
  • ... at huske på, at 0-6 årige børn har en kortere tidshorisont, en mere konkret logik og en mere kropsligt og visuelt orienteret viden end voksne.
  • ... at ovenstående faktisk er gode supplementer til det typisk voksenorienterede arbejde med læreplaner.

DCUM har i 2018 haft fokus på netop dette arbejde, som mange oplever som svært og udfordrende at nå omkring i en travl hverdag. Vi har undersøgt, hvordan man kan arbejde med rummets indretning og kodning og dermed skabe ’rum, der virker’. Vi har undersøgt, hvordan man kan indfange børneperspektivet i det vigtige relationsarbejde – både i forhold til barn-barn og barn-voksen relationer. Og endelig foreslår vi etablering af en undersøgelseskasse, hvor pædagogen og børnene i fællesskab kan arbejde med børnemiljøet ved at undersøge emner. som optager børnene. 

Og nå ja ... der står i øvrigt også i dagtilbudsloven, at udover at "have ret til et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, der fremmer børnenes trivsel, sundhed, udvikling og læring", så skal børneperspektivet inddrages i arbejdet med at skabe et godt pædagogisk læringsmiljø. Men det er tilsyneladende heller ikke så dum en idé endda!

Her er værktøjerne, som I kan arbejde med

Værktøjskasse til et bedre børnemiljø

DCUM UDVALG 3 High (38 Of 66)

Find værktøjskassen her

Værktøj: Skab læringsøjeblikke!

DCUM UDVALG 2 High (8 Of 63)

Find værktøjet her

Se også ...