Dagtilbudstermometeret
Dagtilbudstermometeret er et pædagogisk værktøj, der er udviklet i samarbejde med børn og fagprofessionelle fra praksis. Det fungerer ved, at et talende spørgeskema stiller børnene spørgsmål med fokus på børnemiljøet.
Børn har den bedste viden om, hvordan de oplever verden lige nu. Og et indblik i børnenes oplevelse af sted og rum kan ofte udfordre de voksnes forståelse af, hvad et godt børnemiljø er. Det er udfordringer, som vi kan og bør tage op i arbejdet med at skabe bedre børnemiljøer, der både modsvarer børnenes behov og de voksnes forventninger om læring.
Der er samtidig en signifikant positiv sammenhæng mellem indflydelse, medbestemmelse og børns trivsel i børnehaven. At spørge børnene selv er således en win-win situation for såvel børn som læreplansarbejdet i institutionen.

... at når vi inviterer børn til at udtrykke sig og bruge deres perspektiver, opnår vi nye indsigter og viden, der kan gøre det lettere for os at træffe kloge beslutninger omkring det pædagogiske læringsmiljø og samtidig indfange noget af det, der optager børnene allermest. Så lad os invitere dem.
... at når vi lader børn blive hørt og anerkendt, opnår vi ansvarsfulde børn. For børn bliver ansvarsfulde af medbestemmelse. Når børn oplever at blive hørt, viser vi dem, at de er værdifulde, hvilket både styrker selvværdet og samtidig lærer dem vigtige demokratiske processer. Når børn bliver inddraget, oplever de, at har betydning for de fællesskaber, de deltager i. Så lad os inddrage dem.
Det kan for mange pædagoger og pædagogiske ledere opleves som en udfordring at give børnene medbestemmelse og inddrage børneperspektivet i en travl hverdag. Hvordan kan vi inddrage børnenes stemmer og oplevelser og bruge dem optimalt i hverdagen?
DCUM har flere gode bud på enkle greb og værktøjer, der gør det muligt at arbejde intentionelt og aktivt med at inddrage, høre og følge børnenes idéer og perspektiver.
DCUM har i 2018 haft fokus på netop dette arbejde, som mange oplever som svært og udfordrende at nå omkring i en travl hverdag. Vi har undersøgt, hvordan man kan arbejde med rummets indretning og kodning og dermed skabe ’rum, der virker’. Vi har undersøgt, hvordan man kan indfange børneperspektivet i det vigtige relationsarbejde – både i forhold til barn-barn og barn-voksen relationer. Og endelig foreslår vi etablering af en undersøgelseskasse, hvor pædagogen og børnene i fællesskab kan arbejde med børnemiljøet ved at undersøge emner. som optager børnene.
Og nå ja ... der står i øvrigt også i dagtilbudsloven, at udover at "have ret til et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, der fremmer børnenes trivsel, sundhed, udvikling og læring", så skal børneperspektivet inddrages i arbejdet med at skabe et godt pædagogisk læringsmiljø. Men det er tilsyneladende heller ikke så dum en idé endda!