Vi ved ...
... at når vi inviterer børn til at udtrykke sig og bruge deres perspektiver, opnår vi nye indsigter og viden, der kan gøre det lettere for os at træffe kloge beslutninger omkring det pædagogiske læringsmiljø og samtidig indfange noget af det, der optager børnene allermest. Så lad os invitere dem.
... at når vi lader børn blive hørt og anerkendt, opnår vi ansvarsfulde børn. For børn bliver ansvarsfulde af medbestemmelse. Når børn oplever at blive hørt, viser vi dem, at de er værdifulde, hvilket både styrker selvværdet og samtidig lærer dem vigtige demokratiske processer. Når børn bliver inddraget, oplever de, at har betydning for de fællesskaber, de deltager i. Så lad os inddrage dem.
Hvordan gør vi det?
Det kan for mange pædagoger og pædagogiske ledere opleves som en udfordring at give børnene medbestemmelse og inddrage børneperspektivet i en travl hverdag. Hvordan kan vi inddrage børnenes stemmer og oplevelser og bruge dem optimalt i hverdagen?
DCUM har flere gode bud på enkle greb og værktøjer, der gør det muligt at arbejde intentionelt og aktivt med at inddrage, høre og følge børnenes idéer og perspektiver.