Som en del af skolens værdiregelsæt skal alle ungdomsuddannelser lave en antimobbestrategi. Antimobbestrategien skal være offentligt tilgængelig – for eksempel på skolens hjemmeside.
Hvad skal antimobbestrategien indeholde?
En antimobbestrategi skal indeholde retningslinjer for, hvordan uddannelsesstedets ledelse vil forbygge og håndtere mobning – herunder digital mobning – i praksis. Det kan for eksempel være, hvem der har ansvar for at forebygge og gribe ind, samt hvordan:
- man konkret forebygger mobning
- man forebygger og håndterer digital mobning
- man opdager mobning
- man håndterer konflikter
- elever og forældre inddrages.
Hvordan vedtages antimobbestrategien?
Der skal fastsættes en antimobbestrategi, som efterfølgende kan revideres og justeres efter behov. Antimobbestrategien bør udarbejdes i et tæt samarbejde med skolelederen/rektor og med input fra f.eks. forældre, elevråd og de ansatte.
Det er den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvaret for uddannelsesstedet, som skal fastsætte antimobbestrategien. For kommunale uddannelsessteder vil det sige kommunalbestyrelsen eller den, som kommunalbestyrelsen giver bemyndigelse til. For selvejende og statslige uddannelsessteder er det institutionens bestyrelse eller den, som bestyrelsen giver bemyndigelse til.
Få inspiration til at udarbejde værdiregelsæt og antimobbestrategi i DCUMs skabelon nederst på siden.
Skabelonen er målrettet uddannelsesinstitutionens ledelse, bestyrelse og de valgte undervisningsmiljørepræsentanter fra elevgruppen, som har til opgave at udforme værdiregelsættet og antimobbestrategien.