Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Hvad er indeklima?

DCUM Finale LOW 9

Indeklimaet består af lyd, lys, luft og temperatur, og halter det med bare ét af de fire parametre, så kan det have stor betydning for trivsel, læring velvære og sundhed. Heldigvis er der mange ting, man selv kan gøre for at skabe et godt og sundt indeklima. Indeklima i dagtilbud og skoler er derfor et vigtigt område.  

Hvordan får vi et godt indeklima?

Et godt indeklima handler om både tekniske og pædagogiske løsninger, og både dagtilbud, skoler og uddannelsessteder kan nå rigtig langt på egen hånd ved hjælp af viden og gode vaner. Det er vigtigt at forstå, at tingene hænger sammen, og at beslutninger i forhold til indeklima også er pædagogiske beslutninger og vice versa. 

 

DCUM 1 (74 Of 177)

Lyd

Gode lydforhold er nødvendige, hvis kommunikationen skal fungere ubesværet i et lokale. Hvis man ikke kan høre, hvad der bliver sagt, udmattes hjernen, og man lærer mindre. Et dårligt lydmiljø kan også føre til træthed og hovedpine, som gør det svært at fokusere og følge med i hvad der foregår. Størstedelen af den lyd, der findes i en almindelig daginstitution eller skole, skabes af mennesker. Derfor er det vigtigt at arbejde pædagogisk med lyden, f.eks. gennem nudging og aftaler, så børn og elever ikke larmer og forstyrrer hinanden.

Lys

I et lokale skal lyset tilpasses den aktuelle situation. Der må hverken være for meget eller for lidt lys, ligesom spredning og fokusering af lyset har stor betydning for både leg, indlæring og løsning af opgaver. Det er en god idé at installere justerbar belysning, så man selv kan styre lysets intensitet og farve, så det altid passer til brugssituationen.  

Bmlegehuscirkel

Luft

Luftkvaliteten i et lokale er en væsentlig del af indeklimaet og har stor betydning for børn, elever og studerendes velbefindende. Er luftkvaliteten dårlig, kan det give problemer med træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær for alle rummets brugere. Det er også vigtigt, at man løbende lufter ud, tømmer skraldespande og gør rent, så luftkvaliteten er så god som mulig. 

Temperatur

Er temperaturen for høj, kan det give problemer som træthed, hovedpine, utilpashed og svigtende koncentration, mens for lave temperaturer fører til anspændthed og stivhed i kroppen. Er lokalet veltempereret, vil det derimod medføre et højere aktivitetsniveau og en bedre koncentration blandt de børn, elever eller studerende, der opholder sig i lokalet. I varme perioder, f.eks. om sommeren, er det en god idé at skærme af for solens stråler og nedjustere aktivitetsniveauet, så temperaturen i lokalerne holdes så lav som muligt. 

 

Her finder du alt DCUMs indhold om indeklima

Se også ...