Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Uddannelsessystemet skal rumme, at alle ikke har samme forudsætninger for at tage en uddannelse. Med afsæt i dette og med fokus på de videregående uddannelser har DCUM arbejdet på et projekt, der skal være med til at forbedre fleksibiliteten og mulighederne for at tage en uddannelse for studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

Projektet udspringer af en aftale, som er indgået mellem regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier. Aftalen indebærer syv initiativer, hvoraf DCUM har ansvaret for to af initiativerne - udvikling af et vejledningsmateriale samt etablering af et webbaseret studieplanlægningsværktøj til studerende med funktionsnedsættelse.

Fktnedsættelse

Vejledningsmateriale

For at udbrede viden til uddannelsesinstitutioner og studerende i forhold til betydningen af forskellige funktionsnedsættelser i konkrete uddannelsessituationer har DCUM lavet et vejledningsmateriale.

Materialet indeholder:

  • Beskrivelser af 47 forskellige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, og hvordan disse kan få betydning i forskellige studiekontekster, og hvordan man kan støtte de studerende i uddannelsesforløbet.
  • Generelle råd til, hvordan medarbejdere – både vejledere, administrativt personale og undervisere – kan skabe gode rammer særligt for studerende med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
  • Viden om uddannelsesinstitutioners pligt til at lave individuelle tilpasninger samt input til jeres lokale dispensationspraksis.

Download vejledningsmaterialet

Download vejledningsmaterialet her

Studerende Med Funktionsnedsættelse Forside

PDF, ~4 MB

Download engelsk version her

Studerende Med Funktionsnedsættelse Forside

PDF, ~3 MB

Den politiske aftale

Aftale om indsats for stuerende med funktionsnedsættelser

Værktøj til studieplanlægning

minstudieplan.dk er blevet lukket pr. 31.12.2024.

DCUM Finale 44

Evaluering af minstudieplan.dk

Læs evalueringen

Ét er, at det er hårdere for mig at være studerende og bare være til stede i et klasselokale, men samtidig ligger der også en øget administrativ byrde
Katrine

Studerende med ADHD og Aspergers

Hvordan har vi gjort?

  • Vi har udviklet vejledningerne og planlægningsværktøjet i en proces, hvor vi undervejs har inddraget institutionernes og de studerendes erfaringer, perspektiver, viden og ønsker for at blive klogere på praksis.
  • For at blive klogere afholdte vi i starten af efteråret 2021 to workshops med fokus på helhedsorienterede studieplaner, hvor vi havde en dag med studerende og en dag med ansatte på videregående uddannelser. Derudover lavede vi en brugerundersøgelse, hvor vi afholdte interviews med ti forskellige uddannelsesinstitutioner.
  • Med inddragelse af bl.a. patientforeninger og handicaporganisationer har vi udviklet vejledningsmaterialet, mens vi med inddragelse af STUK, UFM, en nedsat følgegruppe og repræsentanter fra sektoren samt de forskellige institutionstyper har udviklet den digitale platform minstudieplan.dk.
  • I februar og marts 2022 var vi ude på i alt 29 videregående uddannelsesinstitutioner og studiestøttecentre for at vise værktøjet og materialet frem og indgå i en dialog med vejlederne om, hvordan de kan bruge det i deres arbejde med at støtte studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
  • I sidste halvdel af 2022 evaluerede vi værktøjet, for bla. at få afprøvet, hvordan værktøjet opleves at fungere som et samarbejdsværktøj mellem vejledere og studerende. Men også for at få input, feedback og erfaringer til det videre arbejde med værktøjet, så vi kan skabe den bedst mulige platform til studerende med funktionsnedsættelser.
DCUM 1 (159 Of 177)

Se også ...