Ekstra udfordringer
Katrine er langtfra alene. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) peger i en rapport fra 2021 på, at problemer med at gennemføre en uddannelse i et vist omfang kan tilskrives forhold, der direkte knytter sig til det at have en funktionsnedsættelse.
I Danmark er de videregående uddannelsesinstitutioner forpligtede til at kompensere studerende med en funktionsnedsættelse, hvis det er nødvendigt. Det har til formål at ligestille deres muligheder for at deltage i uddannelsen på lige fod med øvrige studerende. Når uddannelsesinstitutionen bliver bekendt med, at en studerende har en funktionsnedsættelse, har den pligt til løbende at undersøge og vurdere, om den studerende har behov for individuel tilpasning. Det kan f.eks. være studiestøttetimer eller særlige prøvevilkår.
Alligevel oplever mange studerende med en funktionsnedsættelse ekstra udfordringer i løbet af deres uddannelse. Og undersøgelser viser, at ca. halvdelen af studerende med funktionsnedsættelser ikke har modtaget vejledning om særlige muligheder for individuelle tilpasninger og støtte.
For Katrine er hendes primære udfordring at være fysisk til stede på studiet, fordi de mange sanseindtryk udmatter hende. Det medfører, at hun har behov for at studere på nedsat tid, hvilket dog ikke er en reel mulighed på studiet lige nu. Katrines uddannelsesforløb er derfor stykket sammen på tværs af hold og årgange for at få det hele til at gå op, og hun skal derfor også kunne håndtere skiftende og flygtige sociale tilknytninger undervejs. Og så hjælper det heller ikke, at SU i dette tilfælde ikke forlænges, selvom studiet bliver længere, pointerer Katrine.