Skab læringsøjeblikke! – i hverdagens små rutiner



Hvordan kan I arbejde med børnemiljø og læreplanstemaer i daginstitutionens travle hverdag? En løsning på udfordringen kan være at kombinere børnenes læring med deres daglige rutiner.
Når I som daginstitution skal arbejde med den pædagogiske læreplan og børnemiljø, kan I, overordnet set, gå til opgaven på to måder: Enten ved at indtænke læreplanstemaer og børnemiljø som konkrete, enkeltstående forløb som I arbejder intensivt med, eller som elementer der løbende integreres i børnenes hverdagsrutiner. Den sidste model giver DCUM inspiration til i materialet Skab læringsøjeblikke! – i hverdagens små rutiner.
Materialet består af filmen 'Læringsøjeblikke i hverdagssituationer', et dialogværktøj samt skabelon til handlingsplan.
DCUM vil med inspirationsmaterialet opfordre de danske dagtilbud til at udnytte de læringspotentialer der er tilstede hver dag. Ved at arbejde med læring som en konstant frem for noget periodisk, kan I dagligt skabe en større sammenhæng mellem børnemiljø og læreplaner.
Dialogværktøjet er i 2017 sendt ud til mere end 3000 danske daginstitutioner landet over. Se filmen 'Læringsøjeblikke i hverdagssituationer' og få forskellige bud på hvordan 3 daginstitutioner arbejder med at integrere børnemiljø og læringsplaner i hverdagen.