
Lene Stisen
- stisen@dcum.dk
- Telefon
- (+45) 72265415

Undersøgelser har givet os masser af viden om hvordan man skal forstå digital mobning som fænomen, hvor udbredt det er, hvilke konsekvenser det har, hvem det går ud over etc. Men vi har overraskende lidt viden om, hvilken indsatser der kan få det til at stoppe og hvordan vi kan hjælpe de involverede elever til et trygt digitalt liv.
For at kunne understøtte skolers arbejde med digital mobning, er det nødvendigt at få indsigt i hvad de allerede gør og hvordan det virker. Er der gode erfaringer at trække på? Er der nogle udfordringer vi ikke kender til? Det har DCUM haft fokus på, og det er der kommet både inspirationshæfte, webinar og dialogværktøj ud af.
Vi ved rigtig meget om digital mobning og krænkelser, men vi ved bare ikke så meget om hvad vi kan gøre ved det i praksis
tidl. fagkonsulent, DCUM


For at støtte voreselever i at udvikle sunde og trygge digitale fællesskaber skal vi (voksne) løbende udvise en positiv interesse for de sociale medier og en forståelse af, at det digitale liv er en del af børns identitetsdannelse – i stedet for at løfte pegefingeren, når det går galt. Det har vi skrevet en artikel om i Plenum.

DCUM har udgivet publikationen Skolen, børnene og SoMe som netop indeholder efterspurgt viden om skolelevernes digitale liv og adfærd, og ikke mindst anbefalinger til hvordan vi i praksis kan støtte hinanden i at udvikle sunde og stærke digitale fællesskaber og mindske krænkelser, negativ adfærd og mobning både i og uden for de digitale rum.

Med værktøjet Ta' en snak om SoMe og mobning kan I drøfte digital mobning på klassen, og lave jeres egne retningslinjer for klassens online adfærd.
Dialogværktøjet fås både i versioner til mellemtrin og udskoling.
