Spring til indhold

Forebyg og bekæmp deling af krænkende billeder

header image
billede
STpige_rødhåret.jpg

Hvordan håndterer I en situation hvor elever på jeres skole krænkes på f.eks sociale medier? Hvad siger loven på området? Få råd og vejledning i nyt inspirationsmaterialet fra DCUM og Undervisningsministeriet.

Deling af billeder og videoer fylder mere og mere i unges hverdag. Det er helt naturligt. Her skabes fællesskaber, vedligeholdes relationer, udforskes grænser og deles oplevelser. Men det kan være svært for unge at kende konsekvenserne af det, der foregår på sociale medier, og at det kan gå hårdt udover dem, som f.eks er udsat for deling af krænkende billeder.

 







Deling af billeder er ikke noget nyt. Men hastigheden og udbredelsen er ændret drastisk blot de seneste 10 år.







 

Det er vigtigt, at landets ungdomsuddannelser arbejder forebyggende med dette, og samtidig er bevidste om, hvordan en konkret situation bør håndteres. Med et nyt praksisorienteret inspirationsmateriale føjer DCUM en brik til regeringens samlede udspil på området. Materialet, som er målrettet ledere og lærere på ungdomsuddannelser, indeholder

  • 4 cases med konkrete problemstilling
  • regler og retningslinjer på området
  • anbefalinger til lærere og skoleledere
  • vejledning til udfærdigelse af handlingsplan

Herunder kan du hente inspirationsmaterialet som samlet fil, eller nøjes med nogle af de centrale afsnit. DCUM supplerer materialet med et dialogværktøj så I kan tage snakken i klassen.

 Hent det samlede materiale:

Materialet kan bestilles som fysisk publikation i DCUMS materialeshop

bestil

 

 

Hent materialets enkelte afsnit:

 

4 cases fra virkeligheden

 

anbefalinger til ledere og lærere

 

> lav en beredskabsplan (NB! lavet før seneste lovændring på området)

Dialogværktøj: Ta' en snak om krænkende billeddeling i klassen

læs mere