Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Undersøgelsen giver indsigt i, hvordan det opleves at være sårbar ung og under uddannelse. Den giver samtidig en forståelse af, hvad de psykisk sårbare unge forstår ved et godt støttemiljø.

Psykisk sårbarhed er en kompleks størrelse. Det opstår i spændingsfeltet imellem den unges personlige/sociale liv og uddannelseslivet. Psykisk sårbarhed påvirker elevens uddannelsesdeltagelse, motivation og læringsudbytte i negativ retning.

Jeg var hele tiden sur og ked af det, og jeg vidste ikke hvorfor. Så jeg følte ikke, jeg skulle være her, for jeg gjorde jo ikke nogen glade
Mathilde, 19 år
DCUM 1 (96 Of 177)

Hovedpointer fra undersøgelsen

  • Eleverne savner tydelige og overskuelige støttemiljøer med gennemgående støttepersoner. 

  • Elevernes uddannelsesforløb påvirkes kraftigt af udfordringer i både privatlivet og på skolen.

  • Omgivelsernes accept, gode relationer og rummelige elevfællesskaber er afgørende for psykisk sårbare elever.

Den fulde rapport

Når Hovedet Roder Forside

Hent den her

PDF, ~1 MB

Sammendrag af rapporten

Sammendrag EUD Når Hovedet Roder

Hent den her

PDF, ~3 MB

Se også ...