Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM har spurgt en række piger i traditionelle mandefag om, hvad der har haft betydning for deres valg af uddannelse, og hvordan de efterfølgende har oplevet undervisningsmiljøet på selve uddannelsen.

Mange af pigerne har på deres vej mod uddannelsen mødt kønsstereotype forestillinger og fordomme om, at man som pige ’ikke kan tage’ den pågældende uddannelse. Kønsstereotype forestillinger, som også delvist følger med, når pigerne skal søge læreplads på selve uddannelsen.

Familie, venner og kæresters opbakning samt generelle fortællinger om fagene har betydning for pigernes valg af uddannelse. Når pigerne går på uddannelsen, påvirkes deres oplevelse af undervisningsmiljøet af et ønske om at kunne indgå på lige fod med drengene. Her er særligt lige forventninger, fokus på brugen af hjælpemidler og relationer vigtige. Faglærere og mestre spiller en vigtig rolle i forhold til at rammesætte miljøet.

Pigernes valg af uddannelse påvirkes bl.a. af

  • Fortællinger og fordomme om uddannelsen
  • Mulighed for at afprøve faget i praksis
  • Familie, venner og kæresters opbakning

Pigernes oplevelse af uddannelsen påvirkes bl.a. af

  • Gode relationer til elever, kollegaer og faglærer/mester
  • Grænseoverskridende adfærd
  • Lige forventninger til arbejdet
Piger i mandefag

Bestil vores materialer

Bestil inspirationshæftet Piger i 'mandefag'.

Piger_i_mandefag

Bestil dialogmaterialet Ta en snak om piger i 'mandefag'.

Download materialer

Dialogværktøj Ta' en snak om piger i 'mandefag'

TA En Snak Piger I Mandefag Forside

Download her

PDF, ~1 MB

Inspirationshæftet Piger i ' mandefag'

Piger I Mandefag Forside

Download her

PDF, ~1 MB

Eu Logodksoc Fv Jpg

Se også ...