Nedsæt en tværgående arbejdsgruppe
Nedsæt en tværgående arbejdsgruppe, der skal arbejde med UVM'en. Gruppen bør som minimum bestå af ledelsen (pædagogisk leder), arbejdsmiljørepræsentanter, undervisningsmiljørepræsentanter og evt. repræsentanter fra skolens afdelinger. Et tværgående samarbejde sikrer, at der er en fælles forståelse for, hvad man skal bruge UMV'en til, og det skaber medvind i processen.
Skab gode rammer for elevdeltagelse
Invester i jeres undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). I kan f.eks. tilbyde eleverne en uddannelse som undervisningsmiljørepræsentant. På den måde er de klædt bedst muligt på til opgaven, og I får mest muligt ud af samarbejdet. Eleverne er eksperter i deres hverdag på skolen og kan ligeledes aktivere det tavse flertal og har derfor en vigtig rolle i arbejdet med UMV'en. Husk at inddrage andre elevrepræsentanter, f.eks. elevrådet, hvis ikke eleverne ønsker at have undervisningsmiljørepræsentanter.
I skal også skabe et godt mødeforum, hvor eleverne kan deltage. Tænk over, hvornår I holder møderne, og sørg for, at eleverne er informeret om dagsordenen, deres rolle og bidrag. Hvis I placerer arbejdet med UMV'en på møder, hvor der behandles emner, som ikke vedrører eleverne, kan I sørge for, at eleverne kun inviteres til den del af mødet, som er relevant for dem.