Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

UMV Skabelon UU Forside

UMV Sådan! dokumenterer, at I har lavet jeres lovpligtige undervisningsmiljøvurdering og kan offentliggøres.

UMV Sådan! sikrer, at I kommer omkring de obligatoriske fire faser i en undervisningsmiljøvurderingen. Disse kan ses længere nede på siden.

UMV Sådan! består af to dele:

  • en introduktion til, hvordan I bruger værktøjet
  • et skema, I kan udfylde og dermed dokumentere jeres fremgangsmåde og resultater.

I kan bruge værktøjet, mens I gennemløber faserne i undervisningsmiljøvurderingen, eller I kan skrive jeres resultater ind, når arbejdet med de fire faser er afsluttet.

Husk, at ledelsen skal inddrage f.eks. undervisningsmiljørepræsentanter (UMR) i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen.

I kan bruge værktøjet, mens I gennemløber faserne i undervisningsmiljøvurderingen, eller I kan skrive jeres resultater ind, når arbejdet med de fire faser er afsluttet.

Husk, at ledelsen skal inddrage undervisningsmiljørepræsentanterne i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på undervisningsmiljøvurderingen. Læs mere om kravene til den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering her.

UMV Sådan! findes i målrettede udgaver til grundskoler, ungdomsuddannelser samt voksen- og videregående uddannelser.

Alle skoler og uddannelsessteder skal lave en undervisningsmiljøvurdering (UMV) minimum hvert 3. år
Undervisningsmiljøloven, kap. 4

DCUM anbefaler ...

Sammentænk de lovpligtige målinger 

I skal gennemføre den nationale trivselsmåling hvert år. Undervisningsmiljøvurderingen (UMV) skal laves mindst hvert tredje år, eller når der er sket væsentlige ændringer i undervisningsmiljøet. Indholdet i UMV'en og trivselsmålingen minder meget om hinanden. I kan med fordel sammentænke de to lovpligtige målinger og derved spare tid og ressourcer.

Brug resultaterne i den obligatoriske trivselsmåling til at kortlægge det psykiske undervisningsmiljø som en del af fase 1 i UMV'en. 

Supplér med nedenstående supplerende spørgerammer til kortlægningen af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Se også supplerende spørgeramme med spørgsmål om mobning på ungdomsuddannelser.

 

Spørgeramme til gymnasier - fysisk undervisningsmiljø

DCUM Finale LOW 26

PDF, ~120 KB

Spørgeramme til EUD - fysisk undervisningsmiljø

DCUM Finale LOW 46

PDF, ~92 KB

Spørgeramme Mobning Ungdomsuddannelser

DCUM Finale 23

PDF, ~95 KB

Gør jeres UMV til et aktivt redskab

Arbejd med UMV'en i en cirkulær proces. Hver gang I får viden om en ændring i elevernes undervisningsmiljø, skal I på ny undersøge, hvad der ligger bag, lave en vurdering samt kigge på jeres handlingsplan og tjekke, om jeres indsatser eller tilgange skal tilpasses. UMV'en må helst ikke blive et statisk dokument på uddannelsesstedets hjem­meside.

Udarbejd et årshjul, der omfatter planlægning og gennemførelse af UMV'en og trivselsmålingen samt de opfølgende handlinger. I skal også udpege en person, der er ansvarlig for, at arbejdet bliver sat i gang, og at der bliver fulgt op. Det skaber systematik og giver overblik over, hvornår, hvordan og af hvem bestemte opgaver skal udføres, og det sikrer, at der er afsat tid og ressourcer til det.

DCUM Finale 38

Nedsæt en tværgående arbejdsgruppe

Nedsæt en tværgående arbejdsgruppe, der skal arbejde med UVM'en. Gruppen bør som minimum bestå af ledelsen (pædagogisk leder), arbejdsmiljørepræsentanter, undervisningsmiljørepræsentanter og evt. repræsentanter fra skolens afdelinger. Et tværgående samarbejde sikrer, at der er en fælles forståelse for, hvad man skal bruge UMV'en til, og det skaber medvind i processen. 

Skab gode rammer for elevdeltagelse

Invester i jeres undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). I kan f.eks. tilbyde eleverne en uddannelse som undervisningsmiljørepræsentant. På den måde er de klædt bedst muligt på til opgaven, og I får mest muligt ud af samarbejdet. Eleverne er eksperter i deres hverdag på skolen og kan ligeledes aktivere det tavse flertal og har derfor en vigtig rolle i arbejdet med UMV'en. Husk at inddrage andre elevrepræsentanter, f.eks. elevrådet, hvis ikke eleverne ønsker at have undervisningsmiljørepræsentanter.

I skal også skabe et godt mødeforum, hvor eleverne kan deltage. Tænk over, hvornår I holder møderne, og sørg for, at eleverne er informeret om dagsordenen, deres rolle og bidrag. Hvis I placerer arbejdet med UMV'en på møder, hvor der behandles emner, som ikke vedrører eleverne, kan I sørge for, at eleverne kun inviteres til den del af mødet, som er relevant for dem.

Hvem skal lave undervisningsmiljøvurderingen?

Skolens ledelse er ansvarlig for, at UMV'en bliver lavet/revideret. Ledelsen må gerne uddelegere gennemførslen til andre kvalificerede medarbejdere. Loven stiller ingen krav til, i hvilken sammenhæng den skal gennemføres. Hvis I allerede har et mødeforum, der behandler skolens undervisningsmiljø, kan I med fordel arbejde med UMV'en der. 

Det er et lovkrav, at skolens undervisningsmiljørepræsentanter (UMR) inddrages i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på UMV'en. Hvis jeres elever har valgt ikke at have undervisningsmiljørepræsentanter, skal I, ifølge lovgivningen, inddrage andre elevrepræsentanter, f.eks. elevrådsmedlemmer.

Hvornår skal undervisningsmiljøvurderingen laves?

I skal revidere UMV'en, hvis der sker en ændring af betydning for elevernes fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø, og I skal gøre det som minimum hvert tredje år. Der er ikke klare retningslinjer for, hvornår ændringer i undervisningsmiljøet giver anledning til en revidering. Elevernes undervisningsmiljø er dog under konstant forandring, og derfor bør UMV'en genbesøges og revideres årligt.

Hvad skal undervisningsmiljøvurderingen indeholde?

Der er ingen metodekrav til, hvordan I skal gennemføre hver fase i en UMV. I kan anvende kvalitative såvel som kvantitative data til at kortlægge undervisningsmiljøet. Der er dog definerede krav til indholdet i en UMV.

 Jeres UMV skal indeholde følgende:

  1. en kortlægning af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø
  2. en beskrivelse og vurdering af undervisningsmiljøet
  3. en handlingsplan for, hvordan og i hvilken takt eventuelle problemer skal løses
  4. retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Hvor skal undervisningsmiljøvurderingen ligge?

UMV'en skal være frit tilgængelig for alle, der er interesseret i at læse den. Derfor anbefaler DCUM, at man lægger skolens UMV på udannelsesstedets hjemmeside.

Send jeres elever på UMR-kursus

DCUM tilbyder uddannelse af jeres undervisningsmiljørepræsentanter

Se også ...