Antimobbestrategi
Alle skoler skal have en antimobbestrategi – det står i loven. Antimobbestrategien er et pædagogisk værktøj, der gør ansatte på skolerne kollektivt klogere på arbejdet mod mobning. Når en antimobbestrategi udarbejdes og relevante parter inddrages, herunder elever og forældre, skærpes det fælles blik for uhensigtsmæssige gruppedynamikker. Antimobbestrategien tydeliggør organiseringen af indsatserne mod mobning, så der ikke hersker nogen tvivl om, hvordan mobning forebygges og håndteres lokalt, eller for den sags skyld, hvem der involveres i arbejdet. På den måde bliver arbejdet mod mobning et fælles anliggende, der tager afsæt i et fælles syn på mobning og i konkrete, gennemtænkte indsatser. En god og gennemarbejdet antimobbestrategi er med til at skabe et fælles ’vi’ på uddannelsesstedet. Et ’vi’ som lægger vægt på trivsel og stærke fællesskaber for alle.
Rollemodeller
Ledere og fagpersoner er vigtige rollemodeller i et stærk skole- og elevfællesskab. De rammesætter fællesskabet i måden, hvorpå de møder hinanden og eleverne, og de spiller en betydelig rolle i etableringen af et positivt og rummeligt fællesskab – både i faglokalet og på skolen som helhed. Måden hvorpå man på de enkelte uddannelsessteder taler om elever og hinanden, forplanter sig i kulturen og fællesskaberne på skolen. Det er derfor afgørende at ledere og fagpersoner kommunikerer værdighed, rummelighed og respekt. Kommunikationen må hverken bevidst eller ubevidst viderebringe negative fortællinger om enkelte elever. Det er vigtigt, at fagpersonerne på erhvervsuddannelserne arbejder med at skabe stærke relationer til og mellem eleverne, ligesom det er vigtigt at gå forrest i et positivt socialt klima, hvor alle møder hinanden åbent, nysgerrigt og med respekt. Rummelige fællesskaber kræver stærke, positive ledere og undervisere, der formidler en fællesskabskultur, hvor forskellighed fremhæves som en styrke og ikke en svaghed, og hvor alles ressourcer bringes i spil og bliver tydelige ind i fællesskabet.