Spring til indhold

Interviewundersøgelse: Det vi fælles skaber

header image
billede
SMDrenge_lærer.jpg

Hvad er et godt elev-lærerfællesskab ? Hvorfor er det vigtigt, og hvordan skabes det? I denne interviewundersøgelse giver elever fra 6.-8.klasse deres perspektiv på elev-lærerfællesskabet.

Hvorfor er det vigtigt?

Oplevelsen af gode fællesskaber har indflydelse på stort set alle parametre i forhold til trivsel.

De fleste danske skolelever oplever gode elev-elevfællesskaber, men kun få oplever gode elev-lærerfællesskaber. En stor gruppe oplever hverken gode elev-elev eller gode elev-lærerfællesskaber, og det er alarmerende. Denne elevgruppe mistrives og har det dårligt i skolen

 

Hvad gør vi?

I undersøgelsen giver eleverne selv anbefalinger til hvordan man kan arbejde med elev-lærerfællesskabet. Og det er et arbejde som kræver opmærksomhed og indsatser fra både elever og lærere.

Hent rapporten:

Bestil DCUMs gratis dialogværktøj 'Ta' en snak....om fællesskaber i skolen'

bestil

Se også rapporten 'Fællesskaber og trivsel i skolen - teori og data fra den nationale trivselsmåling'

læs mere