Hop direkte til indhold

Formålet med at føre tilsyn med undervisningsmiljøet på et uddannelsessted er at undersøge, om uddannelsesstedet er bekendt med og overholder undervisningsmiljølovens regler.

Hvis Undervisningsmiljøtilsynet beslutter at føre tilsyn med et konkret uddannelsessted, tager vi altid kontakt til uddannelsesstedets øverste ledelse. Vi sender et brev, hvor der står, hvorfor vi har valgt at føre tilsyn og beder om en redegørelse samt andet relevant skriftligt materiale, der kan belyse uddannelsesstedets arbejde. Dette kan f.eks. være notater, referater, undervisningsmiljøvurderingen (UMV), antimobbestrategien, trivselsmålinger og henvendelser som uddannelsesstedet har modtaget fra elever, studerende eller andre. Tilsynet kan bede om enhver oplysning, som vi finder nødvendig for at kunne gennemføre tilsynet.

Når tilsynet har modtaget alt relevant materiale, skriver vi en udtalelse om skolens arbejde med de forhold, vi har ført tilsyn med. Sammen med udtalelsen sender vi vejledning om forståelse af reglerne og kan, hvis vi finder behov for det, tilbyde konkret rådgivning.

Skrivebordstilsyn

  • Undervisningsmiljøtilsynet skal ifølge undervisningsmiljøloven føre sit tilsyn på baggrund af skriftligt materiale. Det betyder at vi ikke må besøge de enkelte uddannelsessteder.
  • Skriftligt materiale kan f.eks. være redegørelser, referater, beskeder fra studerende og elever, undervisningsmiljøvurderingen (UMV), antimobbestrategi, trivselsmålinger eller andet materiale, som kan sige noget om skolernes arbejde med det problem, vi undersøger.
DCUM Finale LOW 23

Sådan laver vi en statusundersøgelse

Tilsynet kontakter hvert tredje år alle landets grundskoler, ungdomsuddannelser og voksen- og videregående uddannelser i forbindelse med en spørgeskemaundersøgelse, der har til formål at undersøge uddannelsesinstitutionernes arbejde med undervisningsmiljølovens bestemmelser. Vi kontakter uddannelsesstedets ledelse pr. mail

Spørgeskemaet tager ca. 20 minutter at besvare, og spørgsmålene handler om uddannelsesinstitutionernes arbejde med undervisningsmiljøet, herunder elevinddragelse og undervisningsmiljøvurderingen samt antimobbestrategi og håndteringsregler om mobning eller lignende for grundskoler og ungdomsuddannelser. 

Vi bruger ikke data fra spørgeskemaundersøgelsen til at holde øje med om konkrete uddannelsesinstitutioner overholder undervisningsmiljølovens bestemmelser.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem beslutter, hvilke skoler der skal føres tilsyn med?

Det er Undervisningsmiljøtilsynet selv, som beslutter, om der skal føres tilsyn med en konkret skole. Enten på baggrund af en henvendelse eller viden fremkommet på anden vis. Det er ikke et krav, at der skal føres tilsyn på baggrund af en henvendelse, ligesom henvender heller ikke har krav på at blive informeret, hvis en henvendelse fører til et skoletilsyn.

Har tilsynet sanktionsmuligheder?

Tilsynet har ikke sanktionsmuligheder, hvis vi konstaterer, at et uddannelsessted ikke overholder undervisningsmiljølovens bestemmelser. Tilsynet kan udelukkende oplyse om, hvordan undervisningsmiljøloven skal forstås og give vejledning om arbejdet med undervisningsmiljøet.

Hvis tilsynet konstaterer, at der sker grove eller gentagne overtrædelser af loven på et bestemt område, kan tilsynet orientere Børne- og og Undervisningsministeriet. Ministeriet vil på den baggrund overveje, om problemerne skal føre til at loven skal ændres, eller om ministeriet skal præcisere loven på området (kaldet hyrdebrev).

Hvad føres der tilsyn med?

Der føres tilsyn med, om uddannelsesstedet lever op til følgende af undervisningsmiljølovens bestemmelser:

  • Kapitel 1, Generelle rettigheder og pligter
  • Kapitel 1 a*, Pligt til tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø
  • Kapitel 3, Deltagelse i uddannelsesstedets sikkerhedsarbejde
  • Kapitel 4, Undervisningsmiljøvurdering

*Kapitel 1a handler om antimobbestrategi og pligt til at håndtere mobning eller lignende og gælder kun for grundskoler og ungdomsuddannelser.

Læs mere her.

Find skabeloner til antimobbestrategi og UMV

Dansk Center for Undervisningsmiljø