Hop direkte til indhold
Søg
Luk
Alle Dagtilbud Grundskole Ungdomsuddannelse Voksenuddannelse

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM 1 LOW (108 Of 177)

Undersøgelse: Digital mobning i skolen

Digital mobning er anonym. Digital mobning kan ikke kontrolleres. Digital mobning er en del af alle børns hverdag. Et af problemerne er, at de voksne ikke ved, hvad de skal stille op. Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har lavet  en undersøgelse af fænomenet og giver sit bud på, hvordan skoler og forældre kan hjælpe børnene til bedre trivsel på nettet.

DCUM Finale LOW 6

Artikel: Mobning i skolen

Når mobning forekommer i skolen, er det et tegn på et dårligt psykisk undervisningsmiljø. Det psykiske undervisningsmiljø handler nemlig i høj grad om sociale relationer, normer og gruppedynamik. Når disse forhold er usunde, får mobning gode vækstbetingelser.

DCUM 1 (112 Of 177)

Projekt: Håndtering af digital mobning i skolen

Mere end halvdelen af alle skoleledere oplever at de mangler viden om hvordan de skal håndtere digital mobning blandt skoleeleverne. Med dette projekt præsenterer DCUM viden, gratis webinar og undervisningsmaterialer med særlig fokus på håndtering af digital mobning og krænkelser  

Aabybro Skole (7 Of 9)

Mobning

Mobning giver dårlig trivsel og har en negativ indflydelse på læring, helbred og udvikling – både på kort og på længere sigt. Derfor er forebyggelse af mobning et vigtig fokuspunkt i arbejdet med børne- og undervisningsmiljøer.

DCUM UDVALG 2 High (25 Of 63)

DCUM lukker pr. 1.juli 2025

Som følge af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område nedlægges Dansk Center for Undervisningsmiljø pr. 1. juli 2025. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet overtager ansvaret for Den Nationale Klageinstans mod Mobning og for vejledning om undervisningsmiljø. Derudover overtager styrelsen ansvaret for at understøtte uddannelse af undervisningsmiljørepræsentanter. 

DCUM Finale LOW 20

Artikel: Mistrivsel trods gode intentioner

Det er afgørende for LGBT+ elevers trivsel, at både klassekammerater, lærere og ledelse har viden om forskellige kønsidentiteter, kønsudtryk, seksuelle orienteringer samt LGBT+-elevers oplevelser af fællesskaberne. Uden viden kan selv de mest velmenende forsøg på at skabe et inkluderende undervisningsmiljø have den modsatte effekt.

 

Af Jannie Moon Lindskov, tidligere direktør DCUM

Piger_i_mandefag
Materiale Ungdomsuddannelse

Ta' en snak om piger i 'mandefag'

Værktøj til at starte en vigtig dialog om det at være pige på en mandedomineret uddannelse, og samtidig åbne snakken for de problemstillinger det kan indebære. 9 Dialogkort hjælper eleverne til at forholde sig til og reflektere over vigtige emner og problemstillinger i undervisnings- og arbejdsmiljøet på landets erhvervsuddannelser.

Sætskub
Materiale Grundskole

Sæt Skub i Fællesskaberne

I dette hæfte har vi samlet 17 forskellige eksempler på hvordan skoler helt konkret har arbejdet med at styrke fællesskaberne i praksis. Det er vores håb at disse praksiseksempler kan inspirere andre skoler i det vigtige arbejde med at skabe gode og trygge elevfællesskaber.

Piger i mandefag
Materiale Ungdomsuddannelse

Inspirationshæfte: Piger i 'mandefag'

DCUM har undersøgt undervisningsmiljøet for piger i traditionelt mandedominerede fag. Hvad påvirker pigernes valg af uddannelse? Hvordan oplever de at gå på uddannelsen? Og hvordan får vi flere piger til at vælge teknologi-, bygge- og transportfag.

Aabybro Skole (2 Of 9) Kopi 2

Girafsprog

Girafsprog er en metode, der sætter fokus på sprog og kommunikation i forbindelse med konflikters op- og nedtrapning. Metoden giver konkrete sproglige redskaber til konfliktløsning.

Brovst Skole (14 Of 23)

Didaktik med fællesskab i fokus

Praksisrettet og handlingsorienteret materiale, som dels giver en introduktion til begrebet ’fællesskabende didaktikker’, dels inspirerer til at kickstarte refleksioner og ideer til, hvordan fællesskab og fællesskabelse kan tænkes ind i den daglige undervisning ude på skolerne.

Dcum 3 Jammerbugt Low 45 Of 56

Værktøj: Skoletrivsel for alle

Få trivselsarbejdet til at spille – og indsatserne til at spille sammen – på jeres skole. Værktøjet ’Skoletrivsel for alle’ gør det enkelt at arbejde systematisk og strategisk med trivslen.

DCUM Finale LOW 38

Undersøgelse: Piger i 'mandefag'

Det er ikke nogen overraskelse, at fagene indenfor teknologi, byggeri og transport har en overrepræsentation af mænd. Men hvad skal der til for at tiltrække flere piger til de typisk mandedominerede fag? Og hvordan sikres et godt undervisnings- og arbejdsmiljø for de piger, der trodser fordomme og kønsnormer?

Barn bruger Dagtilbudstermometeret

Dagtilbudstermometeret

Dagtilbudstermometeret er et pædagogisk værktøj, der er udviklet i samarbejde med børn og fagprofessionelle fra praksis. Det fungerer ved, at et talende spørgeskema stiller børnene spørgsmål med fokus på børnemiljøet.

CR

Christian Rudbeck

Christian er leder af kommunikationsafdelingen og har siden 2015 rådgivet ledelsen og været projektleder på kommunikationsindsatser for DCUM.