Skoletoiletter

Betydningen af ordentlige skoletoiletter
Skoletoiletterne er ofte under hård beskydning. Det skyldes ikke mindst, at hygiejneforholdene kan være så dårlige, at eleverne slet ikke har lyst til at gå på toilettet i skoletiden. Det kan betyde fysisk ubehag og på længere sigt påvirke elevernes trivsel negativt. Toiletforhold handler både om antallet, placeringen og udformningen af toiletter samt hygiejneniveauet. Når vi ønsker bedre toiletforhold i skolerne, så handler det både om investering, vedligehold, men i høj grad også om adfærd og om at skabe en god ”toiletkultur”.
Her på siden finder du materialer til inspiration til arbejdet med at sikre de bedste toiletforhold på jeres skoler.
Du er også velkommen til at kontakte DCUM for rådgivning om, hvordan I lokalt kan skabe bedre toiletforhold via ændringer i kultur, organisering og design.
Mette Folmer
Email: [email protected] Telefon: 72 26 54 22
Heidi Knudsen
Email: [email protected] Telefon: 72 26 54 14
Børnerådet og DCUM har i samarbejde udarbejdet en rapport om vigtigheden af ordentlige toiletforhold.
Du kan læse rapporten ved at klikke her