

Hvorfor er fællesskaber i skolen vigtige?
Inklusion og fællesskab. De to ord hører vi ofte. Især i forbindelse med folkeskolen. I forhold til at skabe inkluderende fællesskaber har vi voksne en stor rolle i forhold til at hjælpe børn og unge på vej. Et godt undervisningsmiljø er sammen med en inkluderende skole også vigtige forudsætninger for, at børn og unge kan omgås hinanden på demokratisk vis i skolen.
Fællesskaber i folkeskolen er en af samfundets vigtigste fællesskabende institutioner. Den hidtidige forskning og teori om fællesskab peger på, at hvis elever har en følelse af at indgå i et godt fællesskab, så er det på mange måder afgørende for, hvorvidt eleverne trives, lærer og udvikler sig personligt i skolen.

Hvad er et godt børnefællesskab?
Et inkluderende fællesskab i dagtilbud er også vigtigt. Målrettet arbejde med børnefællesskabet og venskaber kan styrke relationerne i børnefællesskabet og øge børnenes trivsel, læring og udvikling. Det en god idé at starte tidligt med at skabe grobund for venskaber og trygge fællesskaber. Når man som pædagog støtter børnene i at hjælpe hinanden, dele med hinanden og lege godt sammen, styrker man børnenes fællesskabsfølelse og klæder dem på i forhold til fremtidige venskabsrelationer.
Her finder du alt DCUMs indhold om inkluderende fællesskaber









































































