Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM UDVALG 2 High (50 Of 63)

Hvad får vi ud af at inddrage elevperspektivet i skolen?

Inddragelse af eleverne højner både engagement og motivation hos alle elever. Det har derfor også stor betydning for læring. Sæt derfor som skole fokus på elevinddragelse, elevdemokrati og det fælles arbejde med undervisningsmiljøet. 

Hvorfor er børneperspektivet i dagtilbud vigtigt?

Børnene har unik viden om, hvad der skal til for, at f.eks. legen bliver god, og de har viden om, hvordan det fungerer i deres dagtilbud - og dermed også børns trivsel. Børnesynet er derfor vigtigt. 

 

DCUM Finale LOW

Hvordan inddrager vi børn og elever?

I skolen kan man f.eks. bruge undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). F.eks særligt i forbindelse med trivselsmålingen - både når den skal laves, og når resultaterne skal analyseres. I dagtilbud er der forskellige måder til at sikre børnenes stemme. Hos DCUM har vi udarbejdet et talende spørgeskema, der netop skal indsamle børnenes perspektiv, når det kommer til børnemiljøet i deres dagtilbud. 

Her finder du alt DCUMs indhold om børne- og elevperspektiver

Dansk Trivselsforum 2024: Set med børnenes øjne

Læs mere
Odense

Webinar: Kvalitet i nordiske dagtilbud

Læs mere
Teams