
Lyst til Læring
Hvordan skaber vi en motiverende undervisning, som giver eleverne lyst og mod til at lære og hænge i, selv når udfordringerne melder sig?
Hvordan skaber vi en motiverende undervisning, som giver eleverne lyst og mod til at lære og hænge i, selv når udfordringerne melder sig?
I materialet gennemgås fire centrale temaer, som alle relaterer sig til arbejdet med de fysiske rammer på erhvervsskolerne.
Gennem en række interviews giver vi eleverne en stemme i debatten om støttemuligheder på erhvervsuddannelserne.
Dialogværktøj om præstationskultur og forventningspres til udskoling og ungdomsuddannelser.
Værktøj til at starte en vigtig dialog om det at være pige på en mandedomineret uddannelse, og samtidig åbne snakken for de problemstillinger det kan indebære. 9 Dialogkort hjælper eleverne til at forholde sig til og reflektere over vigtige emner og problemstillinger i undervisnings- og arbejdsmiljøet på landets erhvervsuddannelser.
Dialogværktøj målrettet ledelse, lærer og personale i grundskolen.
Værktøj med dialogøvelser til arbejdet med det gode elev-lærerfællesskab.
Dialogværktøj om krænkende billeddeling målrettet udskoling og ungdomsuddannelser.
DCUMs indeklimaguide giver dig overblik over indeklimaets væsentligste parametre og giver samtidig anbefalinger til, hvad der kan gøres.
4,3 % af eleverne i en undersøgelse om mobning og fællesskaber på EUD svarer, at de har oplevet mobning, mens næsten én ud af fem svarer, at de har oplevet forskellige former for krænkelser.
Tre hæfter med viden og råd til arbejdet med LGBT+-elevers trivsel.
Sammen med seks FGU-skoler har DCUM lavet et inspirationsmateriale, der sætter fokus på, hvordan FGU kan arbejde med at styrke det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
En håndbog med forskellige metoder til at skabe et bedre undervisningsmiljø på ungdomsuddannelser.
19 veje til bedre trivsel på ungdomsuddannelserne henvender sig til både ledelse og medarbejdere på ungdomsuddannelser.
Alle metoder beskrives efter samme skabelon, og de er lige til at gå i gang med. Metoderne er indsamlet fra praksis, og de dermed er baseret på konkret erfaringer med, hvad der virker i hvilken sammenhæng.
Hvorfor deler unge mennesker billeder på nettet? Hvilke konsekvenser kan det have? Hvad siger reglerne? Hvordan laver vi en beredskabsplan på vores skole?
Inspirationsmateriale til lærere og ledere på ungdomsuddannelser.
Med dette værktøj kan jeres UMR tage en vigtig snak med de øvrige elever om undervisningsmiljøet på jeres skole. Hvad er godt? Hvad er skidt? Hvad kan vi gøre ved det? osv.
DCUM har undersøgt undervisningsmiljøet for piger i traditionelt mandedominerede fag. Hvad påvirker pigernes valg af uddannelse? Hvordan oplever de at gå på uddannelsen? Og hvordan får vi flere piger til at vælge teknologi-, bygge- og transportfag.