
Metodehåndbog: 30 nye veje til bedre trivsel
Bogen skal inspirere landets skoler med konkrete og anvendelige metoder i arbejdet med trivselsindsatser.
Bogen skal inspirere landets skoler med konkrete og anvendelige metoder i arbejdet med trivselsindsatser.
Dialogværktøj om præstationskultur og forventningspres til udskoling og ungdomsuddannelser.
Dialogværktøj målrettet udskolingselever.
Med værktøjet kan du tage en god og konstruktiv dialog med dine elever om at kede sig i undervisningen. Eleverne får mulighed for at reflektere over og tale åbent om kedsomhed.
Dialogværktøj målrettet ledelse, lærer og personale i grundskolen.
Dialogværktøj til skole-forældre samarbejdet om børnenes adfærd på internettet. Velegnet til f.eks forældremøder.
Værktøj med dialogøvelser til arbejdet med det gode elev-lærerfællesskab.
DCUM har spurgt skoleeleverne om deres oplevelser med digital mobning, og ikke mindst, hvad de selv synes, man kan gøre ved det.
Dialogværktøj om krænkende billeddeling målrettet udskoling og ungdomsuddannelser.
DCUMs indeklimaguide giver dig overblik over indeklimaets væsentligste parametre og giver samtidig anbefalinger til, hvad der kan gøres.
Forståelse for at mennesker er forskellige. Opmærksomhed på egne signaler i forhold til andre. Med undervisningsmaterialet Perspekt 2.0 arbejder eleverne med sociale og emotionelle kompetencer.
Perspekt 2.0 til hhv indskoling, mellemtrin og udskoling
Tre hæfter med viden og råd til arbejdet med LGBT+-elevers trivsel.
Dialogmaterialet tager pædagoger, børnehaveklasseledere og lærere igennem den fælles proces med at planlægge børnenes overgang mellem børnehave og skole.
I denne bog om æstetik i skolehverdagen er udgangspunktet et omfattende arbejde med at inddrage elever i udsmykningen af deres skole.
I denne forskningsrapport analyserer vi data fra den Nationale Trivselsmåling for at se på sammenhænge imellem trivsel og fællesskaber i folkeskolen.
Hæfte med viden om skolelevernes digitale liv og adfærd samt anbefalinger til, hvordan vi i praksis kan støtte hinanden i at udvikle sunde og stærke digitale fællesskaber.
Hvad er et godt elev-lærerfællesskab? Hvorfor er det vigtigt, og hvordan skabes det? I denne interviewundersøgelse giver elever fra 6.-8. klasse deres perspektiver på elev-lærerfællesskabet.
Introduktion til begrebet 'at tro på sig selv' og tre klasseøvelser, som styrker elevernes tro på sig selv.
Elevoptimisme er et udtryk for, hvordan en elev ser på sin fremtid som elev. I Den nationale trivselsmåling fra 2017, er der otte spørgsmål, som belyser aspekter af dette, og det er dem, DCUMs forskergruppe har brugt som grundlag for undersøgelsen.
Rapport om kedsomhed blandt elever i grundskolen.
Baseret på resultater fra Den Nationale trivselsmåling (2017) i grundskolen fremlægges i denne rapport data om social kompetence blandt skoleelever.
Samleæsken indeholder en række værktøjer med hvert sit fokus. Nogle er målrettet eleverne til brug i faget 'Uddannelse og Job', andre er målrettet skoleledelsen, mens nogle af værktøjerne kan bruges af forældrene i forskellige mødesituationer og i samtaler med deres unge. Værktøjskassen er således inddelt i tre rum:
2 stk dialog materialer til hhv mellemtrin og udskoling.
I dette hæfte har vi samlet 17 forskellige eksempler på hvordan skoler helt konkret har arbejdet med at styrke fællesskaberne i praksis. Det er vores håb at disse praksiseksempler kan inspirere andre skoler i det vigtige arbejde med at skabe gode og trygge elevfællesskaber.
I denne rapport præsenterer vi evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen.