Hop direkte til indhold
Søg
Luk
30Veje

Metodehåndbog: 30 nye veje til bedre trivsel

Bogen skal inspirere landets skoler med konkrete og anvendelige metoder i arbejdet med trivselsindsatser.

Præstationskultur

Ta' en snak om præstationskultur

Dialogværktøj om præstationskultur og forventningspres til udskoling og ungdomsuddannelser.

Kedsomhed

Ta' en snak om kedsomhed i undervisningen

Dialogværktøj målrettet udskolingselever. 

Med værktøjet  kan du  tage en god og konstruktiv dialog med dine elever om at kede sig i undervisningen. Eleverne får mulighed for at reflektere over og tale åbent om kedsomhed.

 

LGBT+

Ta' en snak om LGBT+

Dialogværktøj målrettet ledelse, lærer og personale i grundskolen.

Børns-digitale-virk

Ta' en snak om børns digitale virkelighed

Dialogværktøj til skole-forældre samarbejdet om børnenes adfærd på internettet. Velegnet til f.eks forældremøder.

 

Elev_lærer_fællesskab

Ta' en snak om elev-lærer fællesskaber

Værktøj med dialogøvelser til arbejdet med det gode elev-lærerfællesskab.

 

Rapportsammendrag Digital Mobning

Undersøgelse: Børns digitale virkelighed

DCUM har spurgt skoleeleverne om deres oplevelser med digital mobning, og ikke mindst, hvad de selv synes, man kan gøre ved det. 

Krænkende_billeddeling

Ta' en snak om krænkende billeder

Dialogværktøj om krænkende billeddeling målrettet udskoling og ungdomsuddannelser.

Indeklimaguide

DCUMs indeklimaguide

DCUMs indeklimaguide giver dig overblik over indeklimaets væsentligste parametre og giver samtidig anbefalinger til, hvad der kan gøres.

3 X Perspekt

Undervisningsmateriale: Perspekt 2.0

Forståelse for at mennesker er forskellige. Opmærksomhed på egne signaler i forhold til andre. Med undervisningsmaterialet  Perspekt 2.0 arbejder eleverne med sociale og emotionelle kompetencer. 

3 X Perspekt

Undervisningsmateriale: Perspekt 2.0 - enkeltvise moduler -

Perspekt 2.0 til hhv indskoling, mellemtrin og udskoling

3 X LGBT

Viden og inspirationsmateriale: LGBT+ elevers trivsel

Tre hæfter med viden og råd til arbejdet med LGBT+-elevers trivsel.

 

Williams overgang

Dialogmateriale: Williams overgang

Dialogmaterialet tager pædagoger, børnehaveklasseledere og lærere igennem den fælles proces med at planlægge børnenes overgang mellem børnehave og skole.

Verdens Smukkeste Skole Forside

Verdens smukkeste skole - for evigt!

I denne bog om æstetik i skolehverdagen er udgangspunktet et omfattende arbejde med at inddrage elever i udsmykningen af deres skole.

Trivsel og fællesskab - forside

Undersøgelse: Fællesskaber og trivsel i folkeskolen

I denne forskningsrapport analyserer vi data fra den Nationale Trivselsmåling for at se på sammenhænge imellem trivsel og fællesskaber i folkeskolen.

Skolen, børnene og SoMe

Hæfte: Skolen, børnene og SoMe

Hæfte med viden om skolelevernes digitale liv og adfærd samt anbefalinger til, hvordan vi i praksis kan støtte hinanden i at udvikle sunde og stærke digitale fællesskaber. 

Det vi fælles skaber - forside

Undersøgelse: Det vi fælles skaber

Hvad er et godt elev-lærerfællesskab? Hvorfor er det vigtigt, og hvordan skabes det? I denne interviewundersøgelse giver elever fra 6.-8. klasse deres perspektiver på elev-lærerfællesskabet.

Tro på dig selv

Værktøj: Tro på dig selv (4. til 6. klasse)

Introduktion til begrebet 'at tro på sig selv' og tre klasseøvelser, som styrker elevernes tro på sig selv.

 

Elevoptimisme og trivsel i skolen - forside

Undersøgelse: Elevoptimisme og trivsel i skolen

Elevoptimisme er et udtryk for, hvordan en elev ser på sin fremtid som elev. I Den nationale trivselsmåling fra 2017, er der otte spørgsmål, som belyser aspekter af dette, og det er dem, DCUMs forskergruppe har brugt som grundlag for undersøgelsen.

Fra kedsomhed til trivsel i skolen - forside

Undersøgelse: Fra kedsomhed til trivsel i grundskolen

Rapport om kedsomhed blandt elever i grundskolen.

Social kompetence og skoletrivsel

Undersøgelse: Social kompentence og skoletrivsel

Baseret på resultater fra Den Nationale trivselsmåling (2017) i grundskolen fremlægges i denne rapport data om social kompetence blandt skoleelever.

Når unge skal vælge uddannelse og job - billeder

Værktøj: Når unge skal vælge uddannelse og job

Samleæsken indeholder en række værktøjer med hvert sit fokus. Nogle er målrettet eleverne til brug i faget 'Uddannelse og Job', andre er målrettet skoleledelsen, mens nogle af værktøjerne kan bruges af forældrene i forskellige mødesituationer og i samtaler med deres unge. Værktøjskassen er således inddelt i tre rum:

  • værktøjer til skoleledelse
  • værktøjer til elever
  • værktøjer til forældre
SoMe_Mobning_mlmtrin

Ta' en snak om SoMe og mobning

2 stk dialog materialer til hhv mellemtrin og udskoling.

 

Sætskub

Sæt Skub i Fællesskaberne

I dette hæfte har vi samlet 17 forskellige eksempler på hvordan skoler helt konkret har arbejdet med at styrke fællesskaberne i praksis. Det er vores håb at disse praksiseksempler kan inspirere andre skoler i det vigtige arbejde med at skabe gode og trygge elevfællesskaber.

Stensager Forside

Evaluering af Stensagerskolens nye rammer

I denne rapport præsenterer vi evalueringen af de nye fysiske rammer på Stensagerskolen.