Spring til indhold

Klasserummet i udvikling

_MG_1401 copy2.jpg

Klasserummet i udvikling

Når nye undervisningsmetoder og ændrede forståelser af læring og pædagogik ser dagens lys, så må vi også løbende gentænke måden vi indretter vores skoler og klasserum på. 

Klasseundervisning, klassens time, klassefest, klassefællesskab… Klasseværelset er og har i mange år været omdrejningspunktet for måden vi organiserer os på i danske skoler.
Elever, lærere, ledelser og forældre har alle konkrete erfaringer med at være del af en klasse og de fleste af os har derfor også tydelige billeder af, hvordan et typisk klasseværelse ser ud.
Klasserummet er dog ikke en uforanderlig størrelse. Måden vi indretter skoler og klasseværelser på forandrer sig løbende i takt med skiftende trends og forestillinger om hvad der skaber trivsel og læring - pædagogisk og politisk.
Klasserummet startede som den autoritære lærers rum, hvor alle elever havde front mod kateteret, men udviklede sig i 1970’erne til at blive elevernes rum, der skulle være hyggeligt med gulvtæpper, gardiner og potteplanter.


 

Projekt: Ny Elektrikeruddannelse                                                   DCUM hjalp Mercantec på plads i deres nye lokaler 

læs mere

Står du overfor et nyt byggeprojekt til din skole?

Vivian Møberg deler sine erfaringer i DCUMs 4. webinar om test i praksis før byggestart.

lyt og se med her

Mette Folmer
Konsulent, Fysisk- og æstetisk undervisningsmiljø

"Når man ønsker at skabe et undervisningsmiljø hvor eleverne trives, så er det vigtigt at koble rum og pædagogik. Denne sammentænkning er grundlaget i DCUMs arbejde med (eller tilgang til) det byggede undervisningsmiljø"

 

 

Indret jeres skole sammen med DCUM

læs mere

Fysiske rammer på EUD                                                           DCUM undersøgte i 2016 betydningen de fysiske rammer på EUD uddannelser rundt om i landet.

læs mere

I dag tænker vi ikke, at læring alene sker i klasserummet. Alle skolens rum er potentielle læringsrum på hver deres måde. Gangarealer, trapper, fællesrum, udearealer og det at opholde sig på skolen i det hele taget. Elevernes læring er flyttet fra at foregår bag 4 vægge og en lukket dør, til at kunne foregå hvor som helst.

Det moderne klasserum er et fleksibelt klasserum, som kan rumme mange forskellige former for undervisningsformer og som også lægger op til at bruge skolens øvrige faciliteter og rum.
Vigtigst af alt er selvfølgelig, at klasseværelset understøtter det I vil på lige præcist jeres skole. Hvad lægger I som skole vægt på pædagogisk og didaktisk? Og hvad siger jeres elever? Hvad er særligt betydningsfuldt for dem? Det gode klasserum skabes bedst sammen!

Her på siden finder I viden og inspiration til, hvordan I kan udvikle og gentænke jeres klasserum, f.eks. ved at inddrage jeres elever. 

Vil du høre mere om hvordan DCUM kan hjælpe jer med at udvikle jeres klasselokaler, så kontakt gerne DCUMs konsulenter til en uforpligtende snak.