Spring til indhold

Indeklima

SMPige_I_vindueskarm.jpg

Værdien af et godt indeklima

Indeklimaet påvirker børn, elevers og studerendes sundhed, trivsel og indlæring. Til trods for at forskere gennem mange år har omtalt problemerne, så ser vi at størstedelen af f.eks. landets klasseværelser overskrider grænseværdier for CO2 og støj i store dele af undervisningstiden. Og det er ikke kun i grundskolen, vi ser udfordringerne.

Det gode indeklima opstår i samspillet mellem de fysiske rammer og måden de bliver brugt på. I forhold til støj ved vi fx at 80 % af de lyde vi får i ørerne, er reflekteret fra de omgivende vægge, lofte osv. Vi ved også at en meget stor del af lydene er menneskeskabte. Det er altså en kompleks størrelse, fordi det både griber ind i hverdagens vaner, den pædagogiske praksis og skolens fysiske rammer. Her på siden finder du materialer til inspiration til arbejdet med at sikre de bedste Indeklimaforhold på jeres skoler. 

 

Se DCUMs guide 'bedre Indeklima på Skolen' som også indeholder skabelonen til indeklimaarbejdet.


 


 

GRATIS INDEKLIMA APP

Med DCUMs app IK-tjek kan lærere og elever som en del af undervisningen kortlægge skolens indeklima på kort tid

 

LÆS MERE >>

Mere om lyd, lys, luft og temperatur

læs mere

 

 


 

Ulla.png (1)
Ulla KJærvang
Specialkonsulent, DCUM Indeklima

"Man bør altid tænke holistisk og inddrage elever i processerne omkring skolens indeklima og fysiske undervisningsmiljøer."

 

 

 

Flere DCUM materialer om indeklima:

 

Kontakt Ulla og få mere viden

Telefon: 72 26 54 22

 

Se DCUMs vejledning om Indeklima og energibesparelse

læs mere

Læs DCUMs indeklimaguide

læs mere

Læs rapporten: Bedre indeklima gennem adfærd

læs mere

Lån gratis IC-meter af DCUM

læs mere

Læs artiklen: Indeklima og fagligt udbytte

læs mere