Spring til indhold

Indeklima

SMPige_I_vindueskarm.jpg

Værdien af et godt indeklima

Indeklimaet påvirker børn, elevers og studerendes sundhed, trivsel og indlæring. Til trods for at forskere gennem mange år har omtalt problemerne, så ser vi at størstedelen af f.eks. landets klasseværelser overskrider grænseværdier for CO2 og støj i store dele af undervisningstiden. Og det er ikke kun i grundskolen, vi ser udfordringerne.

Det gode indeklima opstår i samspillet mellem de fysiske rammer og måden de bliver brugt på. I forhold til støj ved vi fx at 80 % af de lyde vi får i ørerne, er reflekteret fra de omgivende vægge, lofte osv. Vi ved også at en meget stor del af lydene er menneskeskabte. Det er altså en kompleks størrelse, fordi det både griber ind i hverdagens vaner, den pædagogiske praksis og skolens fysiske rammer. Her på siden finder du materialer til inspiration til arbejdet med at sikre de bedste Indeklimaforhold på jeres skoler. 

 

Indklimaoplæg.png

 

Hvilke indeklimaudfordringer skal I være opmærksomme på? Og hvordan arbejder man pædagogisk med indeklimaet?

 

Få svaret i et gratis oplæg fra DCUM! Lige nu tilbyder vi 8 skoler et gratis oplæg om indeklima og koblingen til den pædagogiske praksis.

I oplægget vil I blandt andet høre mere om typiske indeklimaudfordringer på en skole som jeres, hvordan I selv kan undersøge indeklimaet og hvordan I selv kan arbejde med både tekniske og pædagogiske indeklimaløsninger. I oplægget vil der være plads til dialog og spørgsmål, så I får sparring på indeklimasituationen på jeres skole.

Oplæggene, som varer ca. 45 minutter, afholdes i efteråret 2022 og fordeles efter først til mølle princippet. Så tag fat i din AMR, skolebestyrelse, serviceleder eller ledelse og book DCUM til et gratis oplæg.

For booking af gratis oplæg kontakt  Mikkel Windfeld, [email protected] eller 41 94 89 09


 

GRATIS INDEKLIMA APP

Med DCUMs app IK-tjek kan lærere og elever som en del af undervisningen kortlægge skolens indeklima på kort tid

 

LÆS MERE >>

Mere om lyd, lys, luft og temperatur

læs mere

 

 


 

MikkelWeb.png
Mikkel Windfeld
Fagkonsulent, DCUM Indeklima

"Man bør altid tænke holistisk og inddrage elever i processerne omkring skolens indeklima og fysiske undervisningsmiljøer."

 

 

 

Flere DCUM materialer om indeklima:

 

Kontakt Mikkel og få mere viden

Telefon: 72 26 54 09

 

Læs DCUMs indeklimaguide

læs mere

Lån gratis IC-meter af DCUM

læs mere

Læs rapporten: Bedre indeklima gennem adfærd

læs mere

Læs artiklen: Indeklima og fagligt udbytte

læs mere