50 % af danske folkeskoleelever holder sig i løbet af skoledagen. Blandt andet fordi de ikke har lyst til eller ikke føler, at de kan bruge skolens toiletter. Denne problematik kan have alvorlige konsekvenser for elevernes læring, trivsel og helbred. Ved at fokusere på psykologiske forhold ved at gå på toilettet og samtidig øge elevernes bevidsthed og ansvarsfølelse kan an skabe gode toiletforhold - en gang for alle!
Langt de fleste skoler oplever problemer med skoletoiletterne. Ofte at toiletterne er ulækre og beskidte, og at eleverne af forskellige årsager ikke bruger toiletterne, eller føler sig skidt tilpas ved at bruge dem.
Trivsel, læring og forstoppelse
Når en elev holder sig en hel dag, kan det give en generel følelse af utilpashed og ubehag samt symptomer som hovedpine og mavepine og kan i værste fald føre til forstoppelse og ufrivillig vandladning. Dette påvirker både elevernes trivsel og læring, da det er svært at koncentrere sig en hel dag, når man ikke kommer på toilettet.
Problemer med toiletforhold kan være svære at se, da det opleves som noget meget personligt for eleverne. Det kan derfor være svært for grundskolerne at vide, hvordan problemer med toiletforhold skal håndteres.
Gennem DCUMs egne undersøgelser har vi fundet, at problemerne i vidt omfang kan og bør tackles på klasse- og skoleniveau.