Spring til indhold

Interview-undersøgelse: Det er kedeligt at kede sig

header image
billede
SMDreng_kedersig3.jpg

Hvorfor keder man sig? Hvad gør man når man keder sig? Hvorfor taler vi ikke om kedsomhed i klassen? I denne DCUM-undersøgelse interviewes 40 skolelever fra 8. og 9. klasse om kedsomhed i skolen.

Hvad skal jeg bruge det til?

Eleverne oplever at kede sig hvis undervisningen er for svær -men også hvis den er for let. Kedsomheden indtræffer også hvis undervisningen ikke umiddelbart rammer indenfor den enkelte elevs interessefelt, eller hvis formålet med undervisningen ikke er tydeligt for eleverne. Det klassiske spørgsmål 'Hvad skal jeg bruge det til?' er relevant i diskussionen af hvad der udløser kedsomhedsoplevelser

Flugten fra kedsomheden

Når kedsomheden opstår flygter eleverne ind i computerspil, sociale medier og snak med sidemanden. Rapporten viser, at det er svært at tage kedsomhedsemnet op og tale om det i klassen. Dels af frygt for at miste popularitet hos læreren, men også for ikke at risikere at såre læreren.

Hvad gør vi?

I rapporten giver eleverne selv anbefalinger til hvordan kedsomhed i skolen kan håndteres. Anbefalinger til lærere, såvel som  til de andre elever.

hent rapporten:

 

Se også DCUMs kvantitative analyse Fra kedsomhed til trivsel - Teori og data fra den nationale trivselsmåling.

Dialogværktøj: tag en snak om kedsomhed i skolen

læs mere

Debatindlæg: Kedsomhed nej tak! 

læs mere