DCUMs netværk
DCUM deltager i netværk og driver egne netværk for at samle og dele viden og inspiration om børne- og undervisningsmiljø.
læs mere
En DCUM undersøgelse af svarene fra knap 300.000 udskolingselever viser stærke sammenhænge imellem oplevet optimisme og trivsel (og dermed læring) i skolen.
Elevoptimisme er et udtryk for, hvordan en elev ser på sin fremtid som elev. I den nationale trivselsmåling, er der 8 spørgsmål, som belyser aspekter af dette, og det er dem, DCUMs forskergruppe har brugt som grundlag for undersøgelsen.
At optimisme fremmer trivsel kan virke indlysende og nemt at sige. men det er tilsyneladende svært at lægge handling bag ordene. Derfor indeholder undersøgelsen også konkrete anbefalinger til målrettet arbejde med elevoptimisme i skolen.
Tro flytter bjerge
Elever som tror på sig selv, deres omgivelser og deres fremtid trives og lærer bedre i skolen. Optimisme er funderet i oplevelser af at ’have kontrol over situationen’, og de vigtigste kilder til denne oplevelse er:
Elevers optimisme er ifølge undersøgelsen lige så vigtig som mad og drikke i skolen. Både lærere, pædagoger, ledere, forældre, politikere og ikke mindst eleverne selv har stor indflydelse på hvorvidt de tre faktorer adresseres, og dermed hvordan eleverne udvikler en tro på sig selv, omgivelserne og fremtiden.
Her er det vigtigt at holde for øje, at
Udvalgte resultater og konklusioner
Undersøgelsen bygger på analyser af data fra 392.739 4.-9.klasses elevers besvarelse af Den nationale trivselsmåling, og den viser bla.
Med "30 nye veje til bedre trivsel i skolen" føjes endnu en pu...
Læs mereVærktøj med dialogøvelser til arbejdet med det gode elev-lærer...
Læs mereDCUM deltager i netværk og driver egne netværk for at samle og dele viden og inspiration om børne- og undervisningsmiljø.
læs mere
Som tilsynsmyndighed vil DCUM arbejde for at sikre et godt fysisk, psykisk og æstetisk undervisningsmiljø for alle elever og studerende, som er omfattet af undervisningsmiljøloven.
DCUM anser inddragelse af elever og studerende i skolens arbejde med undervisningsmiljøet som en forudsætning for at skabe et godt undervisningsmiljø. Tilsynet bestræber sig derfor på, at elevernes og de studerendes stemme bliver hørt i alle tilsynssager.
læs mere