Er bange for at gøre noget forkert
Digital mobning påvirker børnenes trivsel. ”Man ryger bare helt ned. Det er meget hårdt at være i. Det kan gøre, at man ikke tør være sig selv, og at man bliver meget beskyttende overfor, hvad man skriver og lægger ud,” fortæller en 13-årig dreng om hans oplevelse med digital mobning. Det skete for nylig, da en anonym afsender sendte ham nogle grimme sms’er. Han ved stadigvæk ikke, hvem der stod bag og er selv overrasket over, hvor meget det kom til at fylde for ham, selvom indholdet i beskederne ikke var så alvorligt.
Som han fortæller, så kan digital mobning føre til, at børn begynder at moderere sig selv, når de poster på de sociale medier, og dette oplever de selv som problematisk, netop fordi internettet er en så vigtig arena for dem. Flere siger, at de er blevet så bange for at gøre noget forkert, at de næsten ikke tør poste noget længere, og at de er meget forsigtige med at trykke på like-knappen. Også andre elever i undersøgelsen fortæller, at digitale konflikter fylder meget for dem, selv hvis indholdet ikke er så groft. Særligt anonyme beskeder kan være svære, men selv hvis børnene kender afsenderen, kan det være rigtig hårdt at modtage ubehagelige beskeder eller få delt private billeder imod sit ønske. Flere fortæller, at konflikter i den digitale verden har ført til, at de fik hovedpine eller ondt i maven, og at det har været svært at koncentrere sig i skolen.
Også for dem som ikke er direkte involverede kan konflikterne på sociale medier fylde meget. Digital mobning og konflikter blandt klassekammeraterne fører ofte til en dårlig stemning i hele klassen, blandt andet fordi det er nemt for alle at følge med i, hvad der foregår på nettet, og der opstår tit alliancer og grupperinger, som har rod i andres konflikter. Der kan også opstå en generel følelse af utryghed, fordi eleverne ikke ved, hvem der bliver det næste offer.