Jeres antimobbestrategi skal beskrive, hvordan I vil håndtere mobning eller lignende og herunder også digital mobning. Et vigtigt element i strategien er en tydelig ansvars- og rollefordeling i forhold til hvem der gør hvad og hvornår. Det er også hensigtsmæssigt at overveje om der er særlige tiltag, som skal træde i kraft når der er tale om digital mobning.
Jeres strategi for håndtering skal forholde sig til de handlepligter der træder i kraft, når I konstaterer situationer med mobning eller lignende. På den måde bliver det tydeligt for alle på og omkring skolen, hvem der gør hvad, og hvad man som elev og forældre kan forvente, at der sker, når der er mobning eller lignende.
Skolens beskrivelse af håndteringen bør indeholde:
- Hvordan I vurderer, om der er tale om mobning eller lignende, når I bliver klar over en problematik som måske er mobning eller lignende.
- Hvem I orienterer om vurderingens udfald. Og hvis der ikke er enighed om vurderingen, hvordan I så oplyser om mulighederne for at klage over vurderingen.
- Hvordan I arbejder med at afdække hvilke dynamikker der er på spil, herunder hvilke metoder I anvender. Brug evt DCUMs undersøgelseesværktøj.
- Hvordan I vurderer, om der skal iværksættes midlertidige foranstaltninger indtil, der foreligger en handlingsplan.
- Hvordan jeres handlingsplan skal udarbejdes. Her er det et krav at handlingsplanen beskriver, hvordan I arbejder med fællesskabets dynamikker. Bemærk, at handlingsplanen skal være udarbejdet inden 10 arbejdsdage, og den bør løbende justeres.
- Hvordan berørte elever og forældre orienteres om eventuelle midlertidige indsatser, handlingsplanen og revidering af handlingsplanen.
- Hvordan skolen/uddannelsesstedet følger op på handleplanen.
- Hvordan I vil klagevejlede, hvis elever eller forældre ikke er enige i jeres vurdering eller ikke mener, at de indsatser, I har i handlingsplanen, er tilstrækkelige.