
Helene Borgholm
- borgholm@dcum.dk
- Telefon
- (+45) 72265407


Alle grundskoler i Danmark skal ifølge Undervisningsmiljøloven, udarbejde en antimobbestrategi til målretning af skolens arbejde mod mobning. For folkeskolernes vedkommende indgår antimobbestrategien som en del af det obligatoriske værdiregelsæt.
En antimobbestrategi skal angive fælles retningslinjer for skolens/uddannelsesstedets arbejde med mobning, og den skal beskrive, hvordan skolen vil forebygge og håndtere mobning eller lignende situationer - herunder digital mobning.
Antimobbestrategien skal være tilgængelig på skolens hjemmeside og bør løbende revideres efter behov.
En fyldestgørende antimobbestrategi skal forholde sig til nedenstående spørgsmål:
For at få en fælles forståelse af begreberne 'mobning eller lignende', digital mobning og andre relevante begreber som f.eks. konflikt og drillerier, så bør dedefineres i jeres antimobbestrategi. Her er det vigtigt at få beskrevet hvordan mobning ser ud og hvorfor det opstår. Nyere dansk forskning peger på, at mobning skal forstås som et fællesskabsorienteret fænomen, og den forståelse skal fremgå af antimobbestrategien.
Undervisningsmiljølovens § 1 c beskriver skolens/uddannelsesstedets handlepligter ved situationer med mobning eller lignende. Det er derfor nødvendigt, at I forholder jer til hvad ’eller lignende’ betyder, så det er tydeligt for alle, hvornår skolens handlepligter træder i kraft. Læs mere om begrebet 'mobning eller lignende' her.
Antimobbestrategien skal beskriver hvordan mobning forebygges, herunder hvilke indsatser I vil lave for at forebygge mobning og digital mobning, hvordan I løbende holder øje med tegn på mobning eller lignende samt hvordan f.eks. elever og eventuelle forældremyndighedsindehavere inddrages i samarbejdet om at løse situationerne.
Jeres antimobbestrategi skal beskrive, hvordan I vil håndtere mobning eller lignende og herunder også digital mobning. Et vigtigt element i strategien er en tydelig ansvars- og rollefordeling i forhold til hvem der gør hvad og hvornår. Det er også hensigtsmæssigt at overveje om der er særlige tiltag, som skal træde i kraft når der er tale om digital mobning.
Jeres strategi for håndtering skal forholde sig til de handlepligter der træder i kraft, når I konstaterer situationer med mobning eller lignende. På den måde bliver det tydeligt for alle på og omkring skolen, hvem der gør hvad, og hvad man som elev og forældre kan forvente, at der sker, når der er mobning eller lignende.
Skolens beskrivelse af håndteringen bør indeholde:

DCUMs gratis skabelon er målrettet skolens ledelse, bestyrelse og andre som har til opgave at udforme skolens antimobbestrategi og/eller værdiregelsæt. DCUM opfordrer til, at alle med tilknytning til skolen inddrages i processen, så både værdiregelsættet og antimobbestrategien bliver et fælles projekt.

Undervisningsministeriet har udarbejdet et ikon, som alle uddannelsessteder, der har en antimobbestrategi, kan bruge til at vise forældre og elever, at man har en strategi og handleplan for at forebygge og håndtere mobning. Det er frivilligt for uddannelsesstedet at bruge ikonet.