Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Undersøgelser har givet os masser af viden om hvordan man skal forstå digital mobning som fænomen, hvor udbredt det er, hvilke konsekvenser det har, hvem det går ud over etc. Men vi har overraskende lidt viden om, hvilken indsatser der kan få det til at stoppe og hvordan vi kan hjælpe de involverede elever til et trygt digitalt liv.

For at kunne understøtte skolers arbejde med digital mobning, er det nødvendigt at få indsigt i hvad de allerede gør og hvordan det virker. Er der gode erfaringer at trække på? Er der nogle udfordringer vi ikke kender til? Det har DCUM haft fokus på, og det er der kommet både inspirationshæfte, webinar og dialogværktøj ud af.

Vi ved rigtig meget om digital mobning og krænkelser, men vi ved bare ikke så meget om hvad vi kan gøre ved det i praksis
Marianne Laflor

tidl. fagkonsulent, DCUM

 

Med dette projekt ønsker vi at

  • Komme tættere på praksis ved at undersøge og inddrage relevante praktikere herunder både de professionelles og elevernes perspektiver i forhold til digital mobning
  • Udbrede og formidle viden om digital mobning og krænkelse til centrale aktører på grundskoleområdet 
  • Understøtte skolerne i deres håndtering af digital mobning og krænkelse herunder bidrage positivt til generel digital dannelse gennem forskellige formidlingsaktiviteter 
DCUM 1 LOW (107 Of 177)
Forside Plenum Digitaltrivsel

Positiv tilgang

For at støtte voreselever i at udvikle sunde og trygge digitale fællesskaber skal vi (voksne) løbende udvise en positiv interesse for de sociale medier og en forståelse af, at det digitale liv er en del af børns identitetsdannelse – i stedet for at løfte pegefingeren, når det går galt. Det har vi skrevet en artikel om i Plenum.

 

Skolen, børnene og SoMe 2

Videnshæfte om digital mobning

DCUM har udgivet publikationen Skolen, børnene og SoMe  som netop indeholder efterspurgt viden om skolelevernes digitale liv og adfærd, og ikke mindst anbefalinger til hvordan vi i praksis kan støtte hinanden i at udvikle sunde og stærke digitale fællesskaber og mindske krænkelser, negativ adfærd og mobning både i og uden for de digitale rum.

SoMe_mobning_Udskoling

Dialogværktøj

Med værktøjet Ta' en snak om SoMe og mobning kan I drøfte digital mobning på klassen, og lave jeres egne retningslinjer for klassens online adfærd.

Dialogværktøjet fås både i versioner til mellemtrin og udskoling. 

Brovst Skole (22 Of 23)

Se også ...