
Lene Stisen
- stisen@dcum.dk
- Telefon
- (+45) 72265415


I 2017 nedsatte DCUM en tænketank for elever og studerendes trivsel. Tænketankens arbejde har resulteret i det digitale inspirationsmateriale 'Præstationskultur i skolen' som suppleres af en lille film hvor unge fortæller om deres oplevelse af præstationspres.
'Klassekonkurrenter' er et af de begreber som nævnes i inspirationsmaterialet. De unger beskriver en kultur, hvor konkurrence og karakterer har taget fokus fra læringsprocessen. En kultur, hvor det ikke længere er legalt at fejle, og hvor frygten for at sige noget forkert forhindrer eleverne i at deltage.

I materialet behandles fire temaer relateret til præstationspres/kultur
Materialet er målrettet udskolingen og ungdomsuddannelserne.

I forlængelse af projektet har DCUM udviklet et dialogværktøj målrettet elever i udskoling og på ungdomsuddannelser. Med afsæt i en række cases tager eleverne en dialog om emner som karakterer, forventninger, nulfejlskultur, konkurrence m.fl.

