Hop direkte til indhold
Søg
Luk
DCUM (3 Of 4)

Sociale kompetencer giver stærke fællesskaber

En af kerneopgaverne i den moderne folkeskole er at understøtte elevernes personlige og faglige udvikling. Men hvor den faglige udvikling adresseres gennem handle- og læreplaner, kan det være en større udfordring at arbejde struktureret med elevernes trivsel, relationer og ageren i fællesskaber. Som svar på denne udfordring tilbyder Perspekt 2.0 et handlingsorienteret, praksisnært og struktureret forløb fra start til slut.

Perspekt 2.0 fokuserer på at styrke elevernes trivsel og skabe stærke og inkluderende fællesskaber. Dette gøres igennem et målrettet arbejde med elevernes emotionelle, sociale og personlige kompetencer igennem forskellige samtaler, klasseøvelser og makkerarbejde. Eleverne arbejder med at sætte ord på følelser, løse konflikter, tale om forskelligheder og relationer osv.

Hvad siger børnene?

Let at anvende

Perspekt 2.0 er et grundigt udviklet og klassebaseret undervisningsmateriale. Læringsmålene for hver lektion er tydelige, og underviseren guides igennem konkrete øvelser. Materialet, som kan anvendes på alle klassetrin, er opdelt i tre moduler målrettet henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen. Hvert modul består af 15-16 kapitler, som hver kan hvert kan gennemføres på 1-2 lektioner. Materialet er let at anvende og kræver ikke forudgående kompetenceudvikling af underviserne.

Perspekt 2.0 findes både som digital platform og som fysisk publikation med tilhørende arbejdsark. 

Via samtaler, klasseøvelser og makkerarbejde giver Perspekt 2.0 eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer.

Perspekt 2.0 er praksisnært, og læringssynet tager udgangspunkt i barnet og dets forudsætninger, og det fællesskab, som barnet indgår i.

Jeg synes, det er godt, vi også får lært at være lidt følsomme, og at man ikke har de samme følelser alle sammen
Sara, 6.B
3 X Perspekt

Download de tre moduler

Perspekt 2.0 modul I

Perspekt2.0 I Forside

Indskoling

PDF, ~3 MB

Perspekt 2.0 modul II

Perspekt2.0 II Forside

Mellemtrin

PDF, ~3 MB

Persepkt 2.0 modul III

Perspekt2.0 III Forside

Udskoling

PDF, ~3 MB

Mere om inkluderende fællesskaber

Med Perspekt 2.0 opnår eleverne

  • Forståelse for at mennesker er forskellige
  • Viden om hvordan man kommunikerer hensigtsmæssigt – også digitalt
  • Forståelse af forskellen mellem at antage noget, at mene noget og at vide noget
  • Forståelse for at alle handlinger har konsekvenser
  • Opmærksomhed på egne signaler i forhold til andre
  • Evne til at kunne forholde sig til fællesskabets regler og forventninger

70 skoler har testet Perspekt 2.0 

Perspekt 2.0 er blevet afprøvet på 70 skoler. Testen har vist stor tilfredshed med materialet, og det kan derfor være et godt supplement til de trivselsindsatser der finder sted ude omkring på landets skoler. Så hvis man som skole eller lærere er på jagt et efter et velstruktureret forløb om socio-emotionelle kompetencer, er Perspekt 2.0 et godt bud.  

Det er rigtig godt struktureret. Der er en handleplan, man kan følge, og hvis man bare følger den, kører det bare derudaf
Lærer, 6.B

Med Perspekt 2.0 får skolen

  • Et stærkt afsæt for et målrettet trivselsarbejde
  • Et praksisnært undervisningsmateriale til gavn for både elever, lærere og forældre
  • Værktøjer til at arbejde med fællesskaber og trivsel
3 X Perspekt

De tre moduler

Perspekt 2.0 kan anvendes på alle klassetrin, og er er opdelt i tre moduler målrettet henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen. Hvert modul består af cirka 15 kapitler, som hver kan hvert kan gennemføres på 1-2 lektioner. Materialet er let at anvende og kræver ikke forudgående kompetenceudvikling af underviserne. Læringsmålene for hver lektion er tydelige, og underviseren guides igennem konkrete øvelser. 

DCUM Finale LOW 16

Hent arbejdsark og illustrationer

Til hvert Perspekt modul hører en række arbejdsark og illustrationer som skal bruges i undervisningen. i hver lektion er anvist hvilke arbejdsark eller illustrationer der evt skal supplere lektionen.  Nogle skal printes ud, kopieres og deles ud i klassen mens andre skal vises på på skærm/smartboard.

 

Se også ...