Hvis du ønsker at klage
-
Hvad kan jeg klage over i forbindelse med mobning?
Hvis du eller dine forældre har fortalt skolen, at I oplever problemer med mobning, og I er uenige i den måde, skolen håndterer det på, har I mulighed for at klage. I kan også klage hvis skolen ikke har en antimobbestrategi.
-
Kan jeg selv klage, eller skal mine forældre gøre det?
Du eller dine forældre kan klage. Hvis du klager selv, får dine forældre en kopi af klagen og de breve, vi sender til dig.
-
Sådan klager du
Hvis du har fortalt en voksen på skolen, at du oplever mobning, og skolen ikke gør noget ved det eller du synes, det de gør, ikke er godt nok, kan du klage.
Du kan klage på to måder:
- Klage til skolen
Du må selv vælge, hvem på skolen du klager til. Det kan f.eks. være din lærer, en anden voksen du er tryg ved eller skolelederen. Det er vigtigt, at du beskriver, hvad du klager over og hvorfor.
Du kan klage mundtligt eller skriftligt. Her finder du et skema til at klage til skolen: 'Elev-klageskema til skolen'. Det kan du give eller sende til en voksen på skolen.
Skolen vil så kigge på klagen og skrive et svar. Hvis du eller dine forældre er utilfredse med skolens svar, skal skolen sende klagen videre til Klageinstans mod Mobning.
- Klage til Klageinstans mod Mobning
Du kan klage direkte til Klageinstans mod Mobning. Det gør du ved at udfylde og indsende online klageskemaet, som du finder herunder eller ved at ringe til klageinstansen.
Telefon: 72 26 54 00. Tryk derefter 3 for at komme videre til Klageinstans mod Mobning.
Telefontid: Mandag til torsdag fra 09.00 til 15.00. Fredag fra kl. 9.00 til 12.00.
Du kan også skrive via e-boks til klageinstansen, hvis du har NemID. Det gør du ved at trykke på linket her
Klageinstansen kan hjælpe dig med at få klagen videre til skolen. Så skal skolen svare, og hvis du eller dine forældre er utilfredse, skal skolen sende sagen ind til klageinstansen igen.