Spring til indhold

Hvis du ønsker at klage


  • Hvad kan jeg klage over i forbindelse med mobning?

    Hvis du eller dine forældre har fortalt skolen, at I oplever problemer med mobning, og I er uenige i den måde, skolen håndterer det på, har I mulighed for at klage. I kan også klage hvis skolen ikke har en antimobbestrategi.

  • Sådan klager du

    Hvis du har fortalt en voksen på skolen, at du oplever mobning, og skolen ikke gør noget ved det eller du synes, det de gør, ikke er godt nok, kan du klage. 

    Du kan klage på to måder:

    1. Klage til skolen

    Du må selv vælge, hvem på skolen du klager til. Det kan f.eks. være din lærer, en anden voksen du er tryg ved eller skolelederen. Det er vigtigt, at du beskriver, hvad du klager over og hvorfor.

     Du kan klage mundtligt eller skriftligt. Her finder du et skema til at klage til skolen: 'Elev-klageskema til skolen'. Det kan du give eller sende til en voksen på skolen.

    Skolen vil så kigge på klagen og skrive et svar. Hvis du eller dine forældre er utilfredse med skolens svar, skal skolen sende klagen videre til Klageinstans mod Mobning.

    1. Klage til Klageinstans mod Mobning

    Du kan klage direkte til Klageinstans mod Mobning. Det gør du ved at udfylde og indsende online klageskemaet, som du finder herunder eller ved at ringe til klageinstansen.

    Telefon: 72 26 54 00. Tryk derefter 3 for at komme videre til Klageinstans mod Mobning.

    Telefontid: Mandag til torsdag fra 09.00 til 15.00. Fredag fra kl. 9.00 til 12.00.

    Du kan også skrive via e-boks til klageinstansen, hvis du har NemID. Det gør du ved at trykke på linket her

    Klageinstansen kan hjælpe dig med at få klagen videre til skolen. Så skal skolen svare, og hvis du eller dine forældre er utilfredse, skal skolen sende sagen ind til klageinstansen igen. 

Klageskema for elever og forældremyndighedsindehavere

Her kan du klage direkte til Klageinstans mod Mobning, hvis du oplever, at skolen ikke løser problemer med mobning eller problemer, hvor klassen har haft det dårligt sammen over længere tid. Du kan også klage, hvis skolen ikke har en antimobbestrategi. Klageinstans mod Mobning vil hurtigst muligt gå i gang med din sag. Når du trykker ”send”, bliver skemaet sendt krypteret til Klageinstans mod Mobning. Det betyder, at andre ikke kan finde oplysningerne. Du får ikke en kvittering men en besked popper kortvarigt op, hvor der står, at din klage er afsendt.




Hvordan kan vi kontakte dig?

Udfyld helst også disse oplysninger om dig selv, hvis du kender dem:

Elever under 15 år modtager breve fra Klageinstans mod Mobning som brev med posten eller i deres forældres digitale postkasse (e-boks). Vi skriver normalt ikke mails om klager.

Vi har altid brug for elevens oplysninger og skolens oplysninger for at behandle en klage