Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

DCUM Finale 23

Opsporing og håndtering af mobning

Processen med at opspore og håndtere situationer med mobning eller lignende skal  ses som en tilbagevendende proces på skolen. Skolen skal regelmæssigt tage temperaturen på elevfællesskaberne og hvis der ikke er tegn på mobning, så fortsættes trivselsarbejdet som hidtil, men hvis der er tegn på pressede fællesskaber, så kan nedenstående værktøjer bruges til at arbejde fokuseret med de uhensigtsmæssige gruppedynamikker, som kan være årsag til mobning og lignende situationer.

De fem værktøjer

De fem værktøjer til opsporing og håndtering af mobning består således af eet forebyggende opsporingsværktøj som bruges ca. hvert kvartal. Derudover yderligere fire værktøjer, som man kun fortsætter med, hvis resultatet af opsporingen giver anledning til det.

1. TJEK FÆLLESSKABET
Vi ved fra både forskning og konkrete sager om håndtering af mobning, at jo før man sætter ind for at få fællesskabet på ret kurs, desto mindre risiko er der for, at der opstår mobning i et fællesskab. At have en finger på pulsen i forhold til fællesskabet, gruppe-dynamikker og relationerne i klassen, er derfor et vigtigt redskab, når man vil forebygge mobning.

2. UNDERSØGELSE
Værktøj til vurdering af, om en given situation på skolen er mobning eller lignende, og dermed er omfattet af reglerne for mobning. Ved at bruge undersøgelsesværktøjet kombinerer I nutidige perspektiver fra eleverne og forældrene med skolens eksisterende data (f.eks. tidligere henvendelser, observationer, data fra trivselsmålinger).

3. AFDÆKNING 
Mobning er et komplekst fænomen, og en god løsning kræver, at man ved, hvad der foregår. En god afdækning vil give jer vigtig viden om det sociale samspil mellem eleverne og årsagen til, at problemerne er opstået. Det er et godt udgangspunkt for at igangsætte relevante indsatser, der kan ændre på de uhensigtsmæssige gruppedynamikker. Afdækningsværktøjet består af konkrete metoder til at afdække dette nærmere.

4. ANALYSE 
Når I har afdækket og indsamlet oplysninger om, hvad der er på spil mellem eleverne, kan I med Analyse-værktøjet igennem en række refleksionsspørgsmål blive klogere på, hvorfor eleverne handler, som de gør. Analyseværktøjet kan også pege på relevante indsatser. Formålet er at dykke ned i jeres indsamlede viden og data og se nærmere på, hvad der gør sig gældende i relationerne mellem eleverne. Det skal så efterfølgende munde ud i konkrete temaer med tilhørende konkrete tiltag, som kan sættes ind i en handlingsplan. 

5. HANDLING 
Når man har viden om, hvorfor eleverne handler som de gør, kan man igangsætte målrettede indsatser, som indskrives i handlingsplanen. Handlingsplanen er et procesværktøj, som skal rettes til efterhånden, som man bliver klogere på situationen, og når dynamikkerne mellem eleverne ændrer sig.

Værktøjet  bruges i situationer, hvor skolen har konstateret, at der foregår mobning eller lignende og derfor iflg loven skal udarbejde en handlingsplan inden 10 dage. 

Forside 5Værkt

Download værktøjerne

Du kan downloade de fem værktøjer som skrivbare pdf'er her.

Download alle fem værktøjer i et samlet dokument:

Download hvert værktøj separat

Se også ...