Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Legende tilgang til nyt ordforråd

På Østerhåbskolen har de gode erfaringer med at spille Empatibanko i indskolingen. Spillet kan medvirke til at øge børnenes emotionelle ordforråd, så de i højere grad kan nuancere og sætte ord på sindsstemninger. De bliver samtidig bedre til at aflæse andre elever og vurdere, hvordan de selv har det. Spillet kan gennem sproget medvirke til at bremse potentielle konfliktsituationer. Empatibankospillet kan aktivere hele klassen på én gang, og den legende tilgang virker motiverende. På en sjov og legende måde kan det pædagogiske personale tale med eleverne om, hvad det vil sige at være forvirret, rasende, trist, glad, sur m.m., og hvordan de forskellige sindsstemninger kan komme til udtryk i forskellige situationer.

Vi oplever, at det bliver nemmere at italesætte elementerne, der ligger mellem det at være glad og sur
Kathia Mifsud

AKT vejleder, Østerhåb Skole

DCUM Finale LOW 11

Sådan foregår Empatibanko

Gamle Ole og de øvrige cifre erstattet med illustrationer, der viser 8 ord som betegner velkendte sindstilstande:

Når spillet går i gang får eleverne en bankoplade, hvorpå nogle af de 8 illustrationer fremgår. Det pædagogiske personale skal så vælge et af de 8 ord, hvorefter eleverne vurderer, om ordet kan kobles til een af illustrationerne på deres bankoplade. Eleverne skal under spillets gang ikke vises illustrationerne bag ordene (jvf listen ovenfor). De skal selv koble det udtale ord med en illustration.

Empatibanko Billede_spilleplade

Når en plade er fyldt, så tages en snak om hvordan ordene og illustrationerne kan kobles, og om der evt. kan knyttes  flere ord til samme illustration eller vice versa. Her kan de enkelte illustrationer bag ordene i ordlisten ovenfor evt. bruges og vises som afsæt for dialog med eleverne.

Hent spilleplader og sæt spillet igang

Empatibanko er yderligere beskrevet på side 36 i DCUMs metodehåndbog '30 nye veje til bedre trivsel'. 

Du kan også hente 4 spilleplader her på siden og komme igang med at spille med det samme. Print en spilleplade til hver deltagende elev. 

Spillet er udviklet af Kathia Mifsud, AKT-vejleder på Østerhåbskolen i Horsens.

  • Empatibanko udvikler elevernes sociale og følelsesmæssige kompetencer
  • Den legende tilgang til læring appellerer til eleverne
  • Spillet har en konfliktløsende effekt da det udvidede ordforråd bliver et redskab til konfliktløsning.

Se også ...