Gennemgår trivselsmålingen med elevrådet
Skolen arbejder også aktivt med deres elevråd. Sammen med en lærer og pædagog, der er ansvarlig for elevrådet, gennemgår de f.eks. svarene fra trivselsmålingen og spørger eleverne ind til resultaterne.
”Elevrådet spurgte ind til, at der var tre elever ud af 48, der ikke var glade for at gå i skole. En elev svarede så: ’Det er ikke så godt, vi må gøre noget ved det’ Så har vi allerede sat en indsats i gang,” fortæller Mads Møller og fortsætter:
”Læreren spurgte ind til, hvad de kunne gøre, hvortil eleven svarede: ’Vi kan være bedre til at give et kram, hvis nogen er kede af det.’ Børnene mærker, at det bliver taget alvorligt, og så tager de det med ned til klassen.”
Tre veje til elevinddragelse
Skolen indsamler elevernes perspektiver i trivselsmålingen ved hjælp af tre metoder.
Den første metode er et spørgeskema, som skolen har tilpasset eleverne. De elever, der kan svare på et spørgeskema, gør det. På grund af elevernes funktionsniveau er det ikke muligt for alle elever at svare på et spørgeskema, derfor er den anden metode Talking Mats. Her er spørgerammen og svarmuligheder de samme som i spørgeskemaet. Svarmulighederne er ”kan godt lide”, ”måske” og ”kan ikke lide”. Den sidste metode er pædagogisk iagttagelse/videoanalyse, hvor lærerne og pædagogerne observerer en undervisningssituation.