De nye fysiske rammer og pædagogik
Udviklingen af Erlev Skole har været i gang siden 2013. Her er elever og lærere løbende blevet inddraget i udviklingen. Det har bidraget til et højt engagement for ibrugtagningen, da både lærere og elever føler et stort ejerskab over læringsmulighederne, som de nye fysiske rammer tilbyder.
I udviklingsprocessen har en lærergruppe blandt andet været på inspirationstur og deltaget i flere workshops sammen med arkitekterne. Eleverne blev inddraget ved at tage billeder, optage film og skrive små tekster til at vise, hvor og hvordan de lærte bedst. Skolen afholdt også en større møbelmesse, hvor eleverne kunne teste møblerne over 14 dage, hvorefter de skulle afgive deres stemme på en computer. Til deres store overraskelse, kunne de genkende mange af møblerne, da den nye skole åbnede.
Ifølge skolelederen Karsten Jessen har tiden haft stor betydning for en grundig behovsanalyse af, hvad man pædagogisk ønskede af de nye fysiske rammer. Det har givet god plads til overvejelser og refleksioner, som har gjort det muligt at tænke pædagogikken nøje sammen med skolens rum, da særligt har været vigtig, da klyngeundervisning er en ny pædagogisk tilgang for skolens lærere.
Når man vælger at udvikle en ny pædagogik sammen med nye fysiske rammer, er det ifølge skolelederen vigtigt at bevare modet og holde fast i den idé, som man er ved at skabe. Det gælder om at holde fast, og udvikle de pædagogiske argumenter i takt med, at man bliver klogere på, hvad er det for et byggeri vi egentlig har gang i.