Alma og Mikkels situationer er blot to eksempler på hvordan hhv brug af suksualitet og overopmærksomhed kræver særlig viden. Der er masser af LGBT+-relaterede emner som kræver særlig viden at adressere i fællesskabet. Det kan være viden om familieformer, kønsidentitet samt homoseksualitet i minoritetsetniske sammenhænge.
Lærerne skal have LGBT+ viden med sig
En stor del af den viden der kræves at håndtere LGBT+ problematikkerne skal lærerne have med. Der ligger således en opgave hos læreruddannelsen. Det er vigtigt at vi uddanner lærere, der udover at få viden om kønsidentiteter, kønsudtryk og seksuelle orienteringer, også kan forene en didaktisk og sociologisk tilgang til, hvordan man forebygger og håndterer diskrimination og ekskluderende adfærd gennem mangfoldige undervisningsfællesskaber.
Værdigrundlag og antimobbestrategi
Når tilstrækkelig viden er på plads i skolen, så kan et tydeligt udformet værdigrundlag der afspejler menneskesyn, sprogbrug, samværsformer etc. være med til at fremme trivsel og skabe inkluderende undervisningsmiljøer -også for LGBT+ elever. Værdigrundlaget kan være omdrejningspunktet når en ny elev og dennes forældre starter på skolen, i skole-hjem-samtaler og i skolernes interne rekrutteringsprocesser. Måske kan værdigrundlaget endda også afspejle sig i skolens personalesammensætning.
I forlængelse af værdigrundlaget kan skolens lovpligtige antimobbestrategi også eksplicit tage højde for de mobbelignende situationer som kan opstå i LBGT+ henseende. På samme måde som antimobbestrategien har et særligt afsnit om digital mobning.
Hos Dansk Center for Undervisningsmiljø har vi i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet i efteråret 2021 haft fokus på LGBT+ trivsel i skoler og på uddannelsesinstitutioner. Gennem vores interviews og undersøgelser er det blevet tydeligt, hvor vigtigt det er at have tilstrækkelig viden på området, når man vil adressere udfordringer med mistrivsel. Ellers risikerer nok så velmenende forsøg på at etablere inkluderende praksis faktisk at have direkte modsat effekt.