Hop direkte til indhold
Søg
Luk

DCUM lukket pr. 1. juli 2025

På grund af opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område lukkede DCUM den 1. juli 2025. Vores materialer er stadig tilgængelige på dcum.dk efter den 1. juli 2025, men hjemmesiden bliver ikke opdateret. Læs mere om lukningen af DCUM

Læringsmiljøet skal komme først

Et fælles ønske om at spare på energien, er en både beundringsværdig og nødvendig målsætning for en skole. Der er i tiden et stort fælles fokus på udfordringer, som forsyningskrise, energikrise og klimakrise, og det er et fælles anliggende at passe på de ressourcer vi har.

Det betyder dog ikke at vi skal skynde os at klappe vinduerne i og skrue helt ned for varmen i klasselokalerne. For skolen er først og fremmest et læringsmiljø. Et sted, hvor børn og unge skal færdes, trives og lære. Derfor er det en svær balancegang at energibespare som skole, for energibesparende tiltag kan være med til at forringe skolens indeklima. Budskabet fra ekspertgruppen, bestående af forskere, rådgivere og praktikere, er derfor klart. Energibesparelser må aldrig ske på bekostning af indeklimaet, da vi ved, at det har stor betydning for elevernes indlæring og koncentrationsevner.

I den nye vejledning: Indeklima og energibesparelser, tager DCUM sammen med ekspertgruppen, fat i netop denne problemstilling, og giver et bud på, hvordan skolerne kan få indeklima og energibesparelser til at gå hånd i hånd, uden at gå på kompromis med undervisningsmiljøet.

DCUM #3 (4 Of 44) (1)

Praktikernes problemstillinger

DCUM har sammen med ekspertgruppen, fundet frem til de benspænd, som skolerne møder når de arbejder med at skabe energibesparelser.

En af de problemstillinger som gav genklang, da den blev luftet i ekspertgruppen, var interessekonflikten mellem det pædagogiske- og tekniske personale. Her oplever flere, at det pædagogiske personale primært er optaget af det gode indeklima, imens teknikerne har fokus på at spare på energien.

Serviceleder I Aarhus Kommune og medlem af ekspertgruppen Peter Torp fortæller om udfordringen:  ”Der vil ofte være en interessekonflikt mellem det gode indeklima, økonomi, teknisk personale og brugerne af bygningerne”

”Vi har brugt mange ressourcer på energioptimering. Og for at få bygningerne til at ‘balancere’, har det været vigtigt med inddragelse af bygningernes daglige brugere
Peter Torp, Serviceleder Aarhus Kommune

Tværfaglighed skaber vedvarende løsninger

DCUMs nye vejledning peger blandt andet på samarbejde og dialog, som kerneprincipper til at skabe energibesparelser og imødekomme hverdagens udfordringer på indeklimaområdet. Tanken bag er, at et bredere samarbejde på tværs af personalet kan bidrage til en gensidig vidensdeling, som gør at de initiativer der iværksættes med henblik på at energispare, får en større gennemslagskraft.  Derved kan vi både spare på ressourcerne og sikre et godt indeklima.

På Sødalskolen I Aarhus, har netop dialog, gjort en stor forskel i arbejdet med energioptimering. ”Vi har brugt mange ressourcer resurser på energioptimering. Og for at få bygningerne til at ‘balancere’, har det været vigtigt med inddragelse af bygningernes daglige brugere. Så alle ved hvad der sker med teknikken når et vindue åbnes. Om lyset slukker af sig selv, og hvordan luften i rummet reguleres, og sænkes temperaturen om natten etc.  Dialogen er supervigtig i denne proces, og kan afhjælpe mange spørgsmål og forståelsen for indeklima, bygningsdrift og ikke mindst økonomien” fortæller Peter Torp.

 

Forside IK Energi

Det tværgående arbejde imellem personalegrupperne kan være med til at skabe bedre og mere vedvarende energibesparelser på skolerne, og samtidig sikre et bedre indeklima i klasserne. For det tekniske personale ved bedst, hvordan lærerne kan lufte ud i klasserne uden at det påvirker rummets termostater, og det pædagogiske personale har en gylden mulighed for at inddrage energibesparelse og ressourceforbrug, som temaer i undervisningen, så eleverne også kan inddrages i arbejdet med at spare på energien.

Vejledningen indeholder konkrete råd, som både henvender sig til medarbejdere i skoleledelsen, pædagogisk personale og tekniske personale.

Se også ...