Spring til indhold

Indeklima

SMDreng_NYcap.jpg

Værdien af et godt indeklima

Indeklimaet påvirker børn, elevers og studerendes sundhed, trivsel og indlæring. Til trods for at forskere gennem mange år har omtalt problemerne, så ser vi at størstedelen af f.eks. landets klasseværelser overskrider grænseværdier for CO2 og støj i store dele af undervisningstiden. Og det er ikke kun i grundskolen, vi ser udfordringerne.

Det gode indeklima opstår i samspillet mellem de fysiske rammer og måden de bliver brugt på. I forhold til støj ved vi fx at 80 % af de lyde vi får i ørerne, er reflekteret fra de omgivende vægge, lofte osv. Vi ved også at en meget stor del af lydene er menneskeskabte. Det er altså en kompleks størrelse, fordi det både griber ind i hverdagens vaner, den pædagogiske praksis og skolens fysiske rammer.

Her på siden finder du materialer til inspiration til arbejdet med at sikre de bedste Indeklimaforhold på jeres skoler. 

Du er også velkommen til at kontakte DCUM for rådgivning om, hvordan I lokalt kan skabe bedre indeklimaforhold via ændringer i kultur, organisering og design.

 

 

Mikkel Windfeld
Fagkonsulent, indeklima

"Man bør altid tænke holistisk og inddrage elever i processerne omkring skolens indeklima og fysiske undervisningsmiljøer."

 

 

Kontakt DCUM og få mere viden

Telefon: 72 26 54 09

Mette Folmer:
Telefon: 72 26 54 22

Få gode råd til at forbedre jeres indeklima

Martin Appel Loft deler ud af sine erfaringer med indeklimaet på Lisbjergskolen i Aarhus Kommune

Klik her


 

Læs DCUMs indeklimaguide

læs mere

Lån gratis IC-meter af DCUM

læs mere

Læs rapporten: Bedre indeklima gennem adfærd

læs mere

Læs artiklen: Indeklima og fagligt udbytte

læs mere